Hej,

Verkar som att min Grundfos UPS 25-40 130 har slutat snurra. När jag pratade med min fjärrvärmeleverantör om utbytespump tyckte dom att jag skulle gå upp en storlek till 25-60 eftersom jag bl.a. har en lång golvslinga som ligger på returen från radiator. Verkar det vettigt? Har ett hus på 100 + 100 kvm.

Jag upptäckte att Alpha2-pumpar från ebay.de var otroligt mycket billigare än här i Sverige men tyvärr är det i princip bara 180 mm pumpar där.
Hittade då denna som heter Grundfos Alpha2 15-60 130 billigt från England:
http://www.ebay.co.uk/itm/Grundfos-...arden_Hearing_Cooling_Air&hash=item1e891c60c8

Den verkar ju ha rätt anslutning (1 1/2"). Någon som vet om den kan byta ut min befintliga mot denna utan modifiering? Vad är skillnaden mot 25-60?

Tacksam för hjälp
/Daniel

Krilleman
Den svenska varianten 15-60 kontra 25-60 är gängans storlek.

15-60 har 1" gänga (25) RSK 573 18 03
25-60 har 1 1/2" gänga (40) RSK 573 18 06

sök på respektive rsk hos rskdatabasen.se

http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Grundfosliterature-5235739.pdf

Men det står 1 1/2" på bilden i din länk. Så jag är lite kluven här... :x

Edit:

98119377 ger heller inga träffar på grundfos.se
Men här står det också att den har 1 1/2"!
Måhända en engelsk variant?!

Redigerat:
Ja det är märkligt. Har också kollat upp 98119377 utan att få träff. Lär ju som sagt vara en engelsk variant.
Skulle vara intressant att veta vad skillnaden är mot svenska 25-60. Teoretiskt borde den väl passa?

Får kanske prova att ringa Grundfos imorgon.

Tack för snabbt svar.

Krilleman
Hur gick det?

• Gilla
Missionären
  • Laddar…
Dålig återkoppling, sorry!

Jag pratade med Grundfos (Sverige) men blev inte särskilt mycket klokare av det tyvärr. Dom hade ingen koll på andra beteckningar.
Dom sa också att det i värsta fall kan vara piratkopior och rekommenderade att köpa via deras auktoriserade återförsäljare, såklart :)

Så jag har inte vågat chansa på den där, bör jag det?

• Gilla
LogiMAX
  • Laddar…
Krilleman
Hur "crazy" är du? Alltså om du vågar chansa eller inte?

Grundfos borde ju veta om denna variant finns eller inte. Men samtidigt tjänar dom ju mer pengar på att du köper den i Sverige. (Inte så värst mycket dock)

Min tanke är att att i just detta fallet (med tanke på deras svar) så har dom inget att tjäna på att säga att du ska köpa Svenskt. Grundfos lever inte på enstaka försäljningar till privatkund, oavsett inköpsland. Och skulle detta produktnummer finnas borde dom ju ha sagt det till dig, men att det kanske är en utlands-serie! (enligt mitt tycke) Men samtidigt kanske du kom till h*n som sitter på den administrativa hörnan?

Så summa summarum är ju fortfarande hur "crazy" du är!

:beer:

Lät som att han jag pratade med på Grundfos hade bra koll, men var samtidigt helt ointreserad av att kolla upp något nummer som inte är aktuellt för den svenska marknaden.

Nu har jag iallafall beställt pumpen jag länkade till. Kan inte se vad som kan gå fel :)
Hittade faktiskt också ett datablad från Grundfos där det stod klart och tydligt att beteckningen 15 faktiskt är just 1 1/2" för den engelska marknaden:
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAP...e=ENU&typecode=ALPHA2&appcode=&pdfid=3980922#

Kan meddela att den funkade alldeles utmärkt!

• Gilla
LogiMAX
  • Laddar…
Krilleman
Kul med återkoppling! :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.