1 346 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Lägga golvvärme på övervåningen
Hej,
Vi håller på att isolera och inreda övervåningen på vårt 1,5-plans hus, och nu har jag börjat fundera på golvvärme. På hela våningen ligger det redan skruvlimmat golvspån 22 mm, och det är jag inte sugen på att bryta upp för att byta mot spårade skivor. I sovrummen ska vi ha parkettgolv, så där är jag inne på att lägga glespanel med golvvärmeslangen i, och så parketten över det. Det borde väl bli bra, även om det bygger ett par centimeter extra?
Men hur ska jag göra i badrummet (där vi ska lägga klinkers)?
Min tanke är att använda LK:s 16 mm slang, och alla slangar måste passera badrummet på vägen från golvvärmefördelaren till sovrummen. Kan man flytspackla in 16 mm slang? Blir det väldigt dyrt?
Eller har ByggaHus samlade erfarenhet något annat tips om hur jag bör göra?
Vi håller på att isolera och inreda övervåningen på vårt 1,5-plans hus, och nu har jag börjat fundera på golvvärme. På hela våningen ligger det redan skruvlimmat golvspån 22 mm, och det är jag inte sugen på att bryta upp för att byta mot spårade skivor. I sovrummen ska vi ha parkettgolv, så där är jag inne på att lägga glespanel med golvvärmeslangen i, och så parketten över det. Det borde väl bli bra, även om det bygger ett par centimeter extra?
Men hur ska jag göra i badrummet (där vi ska lägga klinkers)?
Min tanke är att använda LK:s 16 mm slang, och alla slangar måste passera badrummet på vägen från golvvärmefördelaren till sovrummen. Kan man flytspackla in 16 mm slang? Blir det väldigt dyrt?
Eller har ByggaHus samlade erfarenhet något annat tips om hur jag bör göra?
Lägga gles på spånet blir ganska enkelt och billigt. Som du skriver förlorar du lite golvhöjd. Det kan gå att fräsa spår för slangen i efterhand finns några trådar på forumet om det:
http://www.byggahus.se/sokresultat/...vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=fräsa+golvvärme
Man spacklar absolut in 16mm slang i badrum. Det går ju mera flytspackel men hur dyrt beror på hur stort det är.
Det blir knappast billigare att gå ner till 12 eller 8 mm då det kan bli fler slingor och adaptrar mm.
http://www.byggahus.se/sokresultat/...vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=fräsa+golvvärme
Man spacklar absolut in 16mm slang i badrum. Det går ju mera flytspackel men hur dyrt beror på hur stort det är.
Det blir knappast billigare att gå ner till 12 eller 8 mm då det kan bli fler slingor och adaptrar mm.
Fräsa spår på 66 m2 för att spara två centimeter i golvhöjd? Det tror jag inte att den arbetsinsatsen är värd.
Badrummet är på ca 8 m2. Om man ska flytspackla så blir det ju totalt 16 + 12 = 28 mm tjocklek. Hur tjockt kan man flytspackla?
Badrummet är på ca 8 m2. Om man ska flytspackla så blir det ju totalt 16 + 12 = 28 mm tjocklek. Hur tjockt kan man flytspackla?
Klicka här för att svara