Tänker byta ut mitt el värme system till vattenburet.

och jag har en del frågor som surrar runt.

Det som är planerat och delvis inköpt är en 22kw vattenmantlad pelletskamin, tekniktank med solslinga och vv slinga och elpatron. Inget är hitils inkopplat utan jag tänkte få radiatorerna på plats (thermoelement med koppel) och dra fram rör till dom. Lödningen är inga problem har lött förr och har gassvets. men en del undringar kvarstår..

1 Tillopps ledningarna överst eller underst ? (2-krets) finns det en standard ?

2 Luftning i topp på stigaren till våning 2 ? på både tillopp och retur ?

3 Korsa dörröppning (måste) över eller under ? ev luftning ?

4 löda eller klämringskopplingar i dolt utrymme där rören kommer isoleras ? hårda rör eller prisol ?

Kommer säkert med andra newbe frågor då det blir dags med ihopkopplingen med tank och kamin..

Krilleman
1, Alltid tillopp överst
2, Ett väl konstruerat värmesystem har högsta punkt i radiatorerna på ovanvåningen. Alltså ingen "extra" luftning.
3, Under om det finns möjlighet, snyggast och du slipper extra luftnig.
4, Det är alltid bra att ha dolt montage heldraget. Men ännu inget krav på detta! Löd isf.

Har du räknat på elförzinkat (visserligen press) kontra koppar? Köpte du vanliga TP eller TP V4?

Tack för svaren..

Hmm elförzinkat det är ju en hel del billigare.. elförzinkat och klämringar kanske ?

Fördelen med koppar är väl att man kan bocka rören och på så sätt minska andelen läckpunkter och kopplingar.
Strategin jag tänkt mig är att måtta upp en sektion och löda dom sedan montera ihop sektionerna med klämringar då inte alla ställen lämpar sig för öppen låga..

Tekniktanken jag har är 300L med slingor (sol, vv och "förvärmning" kan jag senare lägga till en tank och paralellkoppla den som extra magasin isåfall hur ?

En slinga/krets är klar och nu skall den provtryckas.. räcker 2 kg ? eller vad provtrycker jag med för tryck och hur länge ? kretsen har 5 radiatorer 4 mindre och en större varav 1 mindre på övervåningen (ca 800watt) 40x80 dubbelpanel, största är 1600x500 enkelpanel.

Det mesta är lött och med några klämringskopplingar och verkar tätt, men som sagt har en provtrycknings pump modell handpump och manometer.. trycker enbart den krets jag monterat 2kg i 24t är det ok ? manometern har inte rört sig och jag hittar inget läck..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.