Halloj.

Försökte igår stänga av värmen till radiatorerna då det är sommar nu (nästan)

Drog ner shunten helt och stängde av cirkulationspumpen men ändå hade jag ca 40 grader ut nu på morgonen.

Det finns en avstängning på returen, ska den också stängas eller är något på tok?

Pannan är en CTC2200 med en viking bio pelletsbrännare

har du inbbyggd el varmvattenberedare i din pannan ? på min CTC med pelletsbrännare stänger jag bara shunten och håller 70 grader i pannan samt sköter vv behovet med el i stället för pellets.

slaskman skrev:
har du inbbyggd el varmvattenberedare i din pannan ? på min CTC med pelletsbrännare stänger jag bara shunten och håller 70 grader i pannan samt sköter vv behovet med el i stället för pellets.
Japp, finns en inbyggd elpatron men som jag förstått det är det bättre att köra pellets även på sommaren, eller?

Men är det verkligen något flöde i stigaren? Sitter termometern i närheten av shunten?
Om shunten inte stänger helt så kan värmeledning och/eller självcirkulation göra att temperaturen ökar vid termometern. Energiförlusten i detta fall är försumbar.
Kolla också returtempen. Om alla termostater är stängda så borde returtempen vara nästan lika med stigartemperaturen om det finns ett flöde.

Är det inte bara varmt på röret där temperaturn mäts pga att det är nära pannan och att vattnet står still?

BrokenArrow skrev:
Men är det verkligen något flöde i stigaren? Sitter termometern i närheten av shunten?
Om shunten inte stänger helt så kan värmeledning och/eller självcirkulation göra att temperaturen ökar vid termometern. Energiförlusten i detta fall är försumbar.
Kolla också returtempen. Om alla termostater är stängda så borde returtempen vara nästan lika med stigartemperaturen om det finns ett flöde.
Termometern sitter ca 10-15 cm ovanför shunten.

Hur kollar jag returtempen? Kan man mäta rören på utsidan?

ir termomter från jula tex

Jag har enligt en billig ir-termometer jag har haft liggande några år 36 grader ut och 34-35 grader in.

Vet inte om jag litar på termometern men rören känns lika varma när jag lägger handen på dom.

Betyder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.