Hej, kan någon förklara hur en sån här shuntstyrning funkar? Jag förstår att den får signaler från panna och öppnar/stänger shunten efter behov. Korrekt, eller?
Men varför finns det ett vred på den, vad skall jag ha det till om det är meningen att nivån skall ställas från styrenheten i pannan?
/Tomas
Men varför finns det ett vred på den, vad skall jag ha det till om det är meningen att nivån skall ställas från styrenheten i pannan?
/Tomas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vredet ska inte användas när styrningen är i bruk; den sköter regleringen själv.
Styrningen använder värden från temp på utgående vatten och sannolikt utomhustemperatur. Dessa värden tillsammans med inställd kurva etc avgör om shunten ska öppna/stänga ytterligare eller inte göra något alls.
Styrningen använder värden från temp på utgående vatten och sannolikt utomhustemperatur. Dessa värden tillsammans med inställd kurva etc avgör om shunten ska öppna/stänga ytterligare eller inte göra något alls.
Just den där modellen är väldigt lik min. För att kunna vrida på den så måste den tryckas in. Det ser ut på bilden som om du gjort detta. För att hitta tillbaka till auto-läget så får du försiktigt vrida vredet tills det hoppar ut igen.
Klicka här för att svara