Hej. Ska ta bort detta elementet för att göra iordning väggen. Ska även byta till ett annat då detta läcker. Har fjärrvärme.

Hur gör jag enklast?
IMG_20140807_162124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enklast blir som du tänkt, byt det;)
Vrid termostaten till noll, sätt en hink under(eller en glassbytta), skruva bort det, vänd det på högkant eller vänta till vattnet runnit ur, bär iväg det, skruva dit det nya, vrid på termostaten till önskad temperatur.
Ha handukar/papper redo under operationen.

Tackar för svaret. Behöver jag inte slå ifrån fjärrvärmeapparaturen först?

Förmodligen inte, men stäng du av alla pumpar och fjärrvärme.
Hur många våningar har du och var sitter detta. Är det på översta våningen är det förmodligen lugnt.
Du kan ju alltid ha något redo att plugga rören med temporärt.
Elementet skall lossas efter termostaten och där skall inget vatten komma om den fungerar som den skall.

Nedre anslutningen har väl ingen möjlighet till avstängning.

Pelle

Ja, för bövelen. Du måste tappa ner/släppa på trycket. Stänger du bara termostaten och lossar så lär du bli blöt om fötterna. Det finns ingen returventil att stänga.

För övrigt så lär en ny modern radiator inte passa direkt utan ombyggnad av anslutningarna.

Kanon. Har 2 vån och källare. Ska man slå av pumpen först och tappa ut trycket sen eller det kvittar?

Krilleman
Vad har du för ytterdiameter på dina vita anslutningsrör?

En rörmokare kan frysa det nedre röret och plugga så behöver man inte i första läget tappa ur så mycket av det syrefria vattnet.

Om man stänger alla termostatventiler (alla element) så behöver inte allt vatten rinna ur.

Protte

Om du bara har en plugg och ett kärl under så kan du förmodligen skippa att tappa ur.
Om ni är två kan en ta elementet medan den andre sätter i pluggen, så gjorde jag.

• Gilla
Jimg79
  • Laddar…
35mm på rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.