Värme allmänt
Demmpa: Här är manual http://www.veab.se/docs/Doc212.pdf
Paxman: Utgivarna brukar vara väldigt enkla resitorer som normalt sett inte går sönder. Vår sattes in 1985 och fungerade perfekt tills den byttes ut i höstas i samband med bergvärmeinstallationen, samma med givaren i mitt barndomshem. Det är mycket svårt, för att inte säga helt omöjligt, att dra några slutsatser med bara de värden du anger. Det är så många faktorer som spelar in som är
Bästvit: Hejsan tänkte fråga om någon har byggt en egen vattenkasset för vattenmantling. till en kmp pellx k6 Solberga pelletskamin. I så fall skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med det. tacksam för alla svar.
norddal: Söker vägghängda el-element med fläkt typ Frico men dessa är dyra, någon som vet om det finns andra märken? har sökt men inte hittat något vettigt, behöver 220v och ca: 800-1000w.
rastlos: Hej! Relativt nyinflyttad och har hållit koll på vp till och från. Nu när det smällde till och blev kallt går han bara iftån vv läge när han inte behöver tillskott. Är det standard för att eltillskott jobbar mot vv-givare eller bör jag ta in en tekniker? Har värme i huset och på varmvattnet.
Roundup: Jag använde t2:s isolectaskivor i samma situation, fast elgolvvärme, just för att de säger sig vara diffusionsöppna och lämpliga för oisolerade (fuktvandrande) källargolv.
Mangeee: Tjena Proffs :) Det är så att jag har en gammal köksnorah i köket som är vattenburen. Jag undrar om jag kan koppla på en palletsbrännare på den? vad säger lagen? är så förbannat less elräkningarna :) Ja viist det går elda ved i den men tänkte ha nått som halvsköter sig själv..
vedklyven: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=92576&start=0
myrstack: Första jag skulle kollat är så att inte Temperaturjusteringsventilen är tvärställd (#11, sida 4 https://www.uponor.se/~/media/countryspecific/sweden/download-centre/archive/bld_archive_ufh/bld_ufh_5039_112008-push_12_elpush_12.pdf?version=1) Förutsätter att din pump går. Brukar yla friskt med luft så om den suger luft brukar det vara rätt uppenbart
fgo: Var precis och kollade till systemet. Tillopp är 42,7 grader retur 33,2 på primärsidan Ut på slingorna är det 31,4 grader. Hmm blir inte riktigt klok på det här...
Travolta76: Det är samma shunt till hela huset. Jag har utökat befintlig anläggning med tre slingor som alltså värmer källaren. Två rum och en hall. I ett av dessa rum verkar det funka. Där är det varmt och skönt. Det ända som skiljer detta rum från de övriga är att jag ännu inte lagt in parkett där. I rummet vi diskuterar här och som jag koncentrerar mig på har jag tagit bort en del av
krille krokodil: [citat] Vad bra! då kör jag på det. :thumbup: Japp, huvudledningen för övervåningen skulle vara över golvet i kattvinden då. "sticklingarna" är tänkt att gå i golvbjälklaget. Inte helt enkelt det heller för en lekman ska du veta ;)
Enk Projektet: Hellre en beg VVB av ett bra fabrikat än en ny av lågpris modell.
toto1: [citat] Herregud! Det är ju det jag menar i mitt inlägg med att 1,5säk löser på en 20m byggnad.
urdjur: Nåja, nu har jag hittat en beredare med slinga på 100 liter och det tror jag blir ganska perfekt. Och så väljer jag en nättare kökspanna - har hittat en som ger ca 5 kWh på vattenmanteln, och då kan man ju minska det ytterligare genom att höja rostret och då få mer effekt på hällen. Så det blir en traditionell lösning med cirk-pump.
berrabongo: Det blir enklare att ge råd om du berättar vilken CTC modell du har.
GK100: Nej, inte vid den rödmarkerade delen på krillemans bild, det är utloppet från ventilen till avlopp etc så den kan du lossa utan problem.
Cygnus X-1: Vet inte vad du har för modell men du kanske behöver byta hela ventilsatsen, typ nåt sånt här http://www.berntssonsvvs.se/sv/product/4354/VENTILINSATS-NIA-MMA-FRAN-1970-1988
Kalle Johanson: [citat] Snabbgooglade men hittar inget om detta?
roke: Problemet, som jag förstod det, var ju att radiatorerna inte blev tillräckligt varma? Fråga1. Är rören från fjärrvärmecentralen (tillräckligt) varma? Det finns väl någon reglercentral på fjärrvärmeväxlaren? Det är väl där ts bör ändra och höja för att få varmare till elementen? Leta upp var fjärrvärmen kommer in. Där brukar finnas växlare och reglercentral.
Cygnus X-1: Jag har alltid pumpen i värmecentralen på lägsta hastighet och elementen är på både i juni-juli-aug, skönt med lite underhållsvärme ibland när det är kallt och rått. Då vill jag samtidigt kunna stänga vattnet till torken utan att fundera på att sex radiatorer på den slingan stryps. Har även fått höra från flera håll att radiatorventilerna mår bra av att ha flödet på året
Bjurran: Kul att den här tråden dykt upp igen. Tack för alla svar! Jag har inte gjort något åt saken än utan har accepterat att just det elementet är jobbigt att justera bra, men o andra sidan är det i badrummet där tempen skiljer en hel del ändå beroende på om man nyss duschat eller om bastun är igång. Tänkte komma med lite fler dumma frågor. Som några av er kanske sett i teknikforumet
TuXy: [citat] Aha så dom kan filma. Det var en bra idé. Så får det bli. Tack för tipset.
fredsp: [bild] Problemet jag har nu är hur jag skall få ner gallret som sitter för. Svårt att förklara men där finns en metalltapp på en fjäder som behöver tryckas in. Problemet är att det är på insidan av gallret. Har försökt sticka in ett kraftigare gem men får inte tillräcklig kraft för att kunna trycka in tappen. Känns som det måste finnas ett instrument för detta Någon som har
kulle: Beror väl lite på hur mycket du kan göra själv också
Henrikwahlfrid: Hej, grattis till jobbet med skorstenen. en fråga vid själva gjutningen. hur vet man hur mycket bruka man skall släppa ner i pipan? eller kunde du se kudden hela tiden? för man vill väl inte dra tomt utan bruk?
pelpet: Jag hade undersökt möjligheten till sjövärme, det borde kunna bli billigare än bergvärme eftersom man slipper borra. 2000 kWh under ett inte särskilt kallt november låter som en hyfsat hög förbrukning, en smällkall januarimånad kan nog knapra ett fint hål i plånboken.