5 987 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Sprida mer värme till övervåning
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har ett 1 och halvplans hus på 170 kvadrat som jag värmer enbart med luftvärmepump som sitter brevid trappan på bottenplan. Funkar mycket bra, dock är det 4-5 grader kallare på övervåningen. Läst en del om Airmove för att få upp värmen, som då ska sitta så långt bort som möjligt från trappan. Men trappan sitter mitt i huset och i ändarna känns inte bra att sätta en fläkt för antingen sugen den upp luft från köket till tv-rummet. Eller mellan två sovrum vilket inte heller känns bra.
Men om man skulle sätta en fläkt mitt i övervåningen ca 2,5m från trappan som då dessutom drar upp luft från den varmaste delen av bottenvåningen.
Skulle detta funka bra tro, för om värmen väl kommit upp så borde den väl sprida sig ändå tro?
Men om man skulle sätta en fläkt mitt i övervåningen ca 2,5m från trappan som då dessutom drar upp luft från den varmaste delen av bottenvåningen.
Skulle detta funka bra tro, för om värmen väl kommit upp så borde den väl sprida sig ändå tro?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du tror inte att det helt enkelt är så enkelt att värmen från luftvärmepumpen inte räcker till för hela huset?
Får vi se vad det är för värmepump, och hur planlösningen ser ut?
Vad har du för slags ventilation förresten?
Får vi se vad det är för värmepump, och hur planlösningen ser ut?
Vad har du för slags ventilation förresten?
Generellt sätt så är det svårt att flytta "värme" med fläktar (åtminstone små varaianter som PAX eller Airmove).
Bästa sättet är att skapa undertryck. Det är alltså i så fall bättre att blåsa ut luft från sovrummen så det skapas undertryck och uppvärmd luft sugs in i rummet. Att "blåsa" in varm luft med en liten fläkt är i princip dömt att misslyckas utan ventilationstrumma som kan ta uppvärmd luft (+30 grader t.ex.) och blåsa in...
Bästa sättet är att skapa undertryck. Det är alltså i så fall bättre att blåsa ut luft från sovrummen så det skapas undertryck och uppvärmd luft sugs in i rummet. Att "blåsa" in varm luft med en liten fläkt är i princip dömt att misslyckas utan ventilationstrumma som kan ta uppvärmd luft (+30 grader t.ex.) och blåsa in...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Pumpen är en IVT nordic inverter premiumline 12 phr-n. Om det inte skulle räcka så borde ju övervåningen bli kallare desto kallare det är ute. Men det är ungefär samma temperaturskillnad oavsett ute temp.
Planlösningen är rätt bra, på nedre plan sitter den så den blåser in i vardagsrum, kök och ett sovrum, sedan sprids det vidare till tvättstuga och ett sovrum. På andra våning är det två sovrum och ett allrum som sitter ihop med hallen. Sovrummen uppe är de kallaste rummen.
Är självdrag i huset, plus en paxfläkt med konstant sug i varje badrum.
Planlösningen är rätt bra, på nedre plan sitter den så den blåser in i vardagsrum, kök och ett sovrum, sedan sprids det vidare till tvättstuga och ett sovrum. På andra våning är det två sovrum och ett allrum som sitter ihop med hallen. Sovrummen uppe är de kallaste rummen.
Är självdrag i huset, plus en paxfläkt med konstant sug i varje badrum.
Min erfarenhet är att det behövs en värmepump per våning för att det ska bli bra och skön värme. Aggregatet till övervåningen behöver inte ha lika hög värmekapacitet men givetvis en bra fläkt i innerdelen som sprider luftflödet väl.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden