Hej,
Har läst länge på detta forum men nu har det dykt upp en fråga som jag varken lyckas hitta svar på här eller via google. Så här är jag och göra mitt första inlägg.
Jag undrar nämligen vad det är jag reglerar när jag ställer in komfortinställningen i Uponors dem-system till ett värde mellan 1% - 12%.
Vad innebär 4% kontra 7%? Att styrdonet är öppet till 4 resp. 7%? Eller betyder det något helt annat?
Vilken skillnad gör detta i praktiken? Vilket värde rekommenderas att jag väljer? (Hur långt är ett snöre-fråga möjligen men ni kan ju berätta vad ni använder och varför)
Bruksanvisningen är ju tyvärr inte så matnyttig utöver att jag ska välja ett värde.
Tacksam för svar
Anders
Har läst länge på detta forum men nu har det dykt upp en fråga som jag varken lyckas hitta svar på här eller via google. Så här är jag och göra mitt första inlägg.
Jag undrar nämligen vad det är jag reglerar när jag ställer in komfortinställningen i Uponors dem-system till ett värde mellan 1% - 12%.
Vad innebär 4% kontra 7%? Att styrdonet är öppet till 4 resp. 7%? Eller betyder det något helt annat?
Vilken skillnad gör detta i praktiken? Vilket värde rekommenderas att jag väljer? (Hur långt är ett snöre-fråga möjligen men ni kan ju berätta vad ni använder och varför)
Bruksanvisningen är ju tyvärr inte så matnyttig utöver att jag ska välja ett värde.
Tacksam för svar
Anders
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den korta varianten är att du sätter minflödet i slingan där termostaten ignoreras när den avläser en högre temperatur
Till snöreslängden blir det lätt mer komplext då det är en variabel av ett gäng faktorer som tex isolering, värmetröghet i golv och bjälklag, framledningstempersturen, utegivare mm mm
När jag justerade själv utgick jag från maxvärden och första kontrollen var i princip om rummet vart för varmt generellt och den kollen är då mer för att i normalsituationer se om du givet en utegivare på värmekällan alltid behöver mer ä ditt inställda maxvärde på komfortinställningen. Andra kollen var i princip hur mycket bastu det blev med spiskasetten igång. Tog ett gäng varv men nu har jag en trevlig balans av värmetillskott i rummet från spiskasett samtidigt som golven inte upplevs som kallare vid eldning
Till snöreslängden blir det lätt mer komplext då det är en variabel av ett gäng faktorer som tex isolering, värmetröghet i golv och bjälklag, framledningstempersturen, utegivare mm mm
När jag justerade själv utgick jag från maxvärden och första kontrollen var i princip om rummet vart för varmt generellt och den kollen är då mer för att i normalsituationer se om du givet en utegivare på värmekällan alltid behöver mer ä ditt inställda maxvärde på komfortinställningen. Andra kollen var i princip hur mycket bastu det blev med spiskasetten igång. Tog ett gäng varv men nu har jag en trevlig balans av värmetillskott i rummet från spiskasett samtidigt som golven inte upplevs som kallare vid eldning
Det är så enkelt.
Ett tips man kan göra för att snabba upp möjligheten att experimentera lite är att "fuska" genom att värma eller kyla termostaten. Kan minska antalet brasor som behövs en aning
Ett tips man kan göra för att snabba upp möjligheten att experimentera lite är att "fuska" genom att värma eller kyla termostaten. Kan minska antalet brasor som behövs en aning
Klicka här för att svara