kulle skrev:
ConnyN
Hur stor är ack tanken , vet du det ?
Dessvärre inte. Det inkapslade utrymmet är 130 x 130 x 220, ungefär. Sen är det mycket isolering och bara ett litet hål där jag kan ställa termostaten, resten ser jag inte alls. Tänkte bräcka upp och inspektera till våren, vore ju bra att veta vad man har i huset, om det ser ut att läcka osv.

Jag lade märke till att jag har en cirkulationspump till, som sitter mellan tanken och pannan. Den syns på denna bild: http://i.imgur.com/jcf2ty9.jpg . Den stod på det starkaste ventilationsläget, 3 av max 3. Jag fick en tanke att det kanske påskyndar nedkylning av vattnet i tanken, om den konstant cirkulerar runt vattnet från tanken till en kall panna? Provade att sänka den till steg 1 istället.

Eldar nu igen och försöker komma tillrätta med underförbränning. Det går åt en väldig massa ved här annars, när jag behöver elda tre gånger om dagen och inte får underförbränningen att fungera. Dessutom när minst 25% av veden är sur.

Just nu vill jag mest ha löneförhöjning på några tusen, så jag kan skita i veden och ställa elpatronen på 80 grader och bara glömma resten. Men sån tur har jag inte, så experimenterandet fortsätter... :)

Åter igen, tack för alla kommentarer jag får! Det är roligt att försöka lära sig hur allt sånt här funkar.

Den cirkulationspumpen ska nog stå på maxfart. Ställer du ner den lär pannan överhettas.

Däremot ska ju bara pumpen gå när du eldar (ska gå igång när temperaturen i pannan kommit upp en bit) och när pannan börjar svalna så ska den stängas av automatiskt.

Jag skulle lägga undan den sura veden så den får torka och bara elda med den torra. Har du plats i pannrummet så torkar veden antagligen ganska bra där inne när du eldar. Jag låter alltid veden ligga några dar i pannrummet innan den går i pannan.

Liten uppdatering!

Jag har ju eldat någorlunda regelbundet, i princip varje dag och ofta två gånger om dagen (minst) sedan december månad. Har nu fått elräkningen för januari månad.

2013 hade vi en förbrukning på strax under 3000 kWh. 2014 var vi utomlands de första tio dagarna, men hade ändå en förbrukning på ca strax under 2500 kWh.
Januari 2015 landade på strax under 1500 kWh! Man kan verkligen säga att min eldning, om än ineffektiv, har hjälpt!

Nu har jag klurat rätt på ett vis att få den där underförbränningen att funka rätt bra. Tror att mitt problem till stor del berott på fuktig ved. Vissa vedträn är bra, vissa är mindre bra och vissa är dyngsura. Jag väljer ut de sjysta, klyver dem till "späntor" eller åtminstone mindre bitar. Lägger dem luftigt i korsande rader (typ #) och bygger några nivåer upp. Lägger därefter på tjockare vedklabbar.
Tänder fyr, väntar 10-15 minuter och ser så det tagit sig ordentligt. Växlar då till underförbränning. De flesta gånger funkar det, om inte perfekt så bättre än tidigare åtminstone. Det går åt rätt håll. Häromdagen eldade jag så effektivt att vattnet i expansionskärlet på vinden började koka... Då blev jag varse att det fungerade som det skulle med avledningsventilen, den började skjuta ut vatten på golvet i pannrummet, mot golvbrunnen. Då vet jag att det funkar också.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.