4 985 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Köpa hus med bergvärme
Kanske fel forum men försöker ändå. Jag kanske ska köpa ett hus med bergvärme, och det är golvvärme i huset. Jag ska givetvis besiktiga huset, men vad jag förstår så tittar de inte på värmesystemen. Själv har jag noll koll på bergvärme, så jag vill gärna ha tips på vad jag ska kontrollera, fallgropar mm. Brukar man serva systemen och isåfall hur ofta och vad kostar det? Märket är IVT.
Kolla när anläggningen installerades. Den största utgiften på en värmepump är kompressorn och de håller i ca 10 år. Vilka försäkringar finns på värmepumpen? Har de någon tilläggaförsäkring? Jag vet inte om man kan överta försäkringen vid köp.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Jag har bara haft bra erfarenheter med bergvärme. När jag köpte ett annant hus var en BV det första jag investerade i.
Normalt är de underhållsfria. Givetvis ska dom vara installerade fackmannamässigt både för vatten och på elsidan.
Normalt är de underhållsfria. Givetvis ska dom vara installerade fackmannamässigt både för vatten och på elsidan.
Jovisst, underhållsfria, men TS är helt rätt på det. Den förtjänar att kollas upp vid köp.Thomas_Blekinge skrev:
För varje driftsår som går så närmar man sig ett haveri eller investering i ny kompressor.
Som sagt installationsår, kanske egen kontroll att freonet är fullt i synglaset efter en stunds drift (bubblor = behov av fyllning/ev. läcka?).
Man kan också okulärt titta inne runt kompressorn. Om det finns oljefläckar så kan detta tyda på läckage.
Kolla i dispalyen hur många driftstimmar som gått och antalet starter.
Anteckna och fråga tillverkaren om dessa siffror är rimliga i f.h.t åldern. Man kan få en grov uppskattning om anläggningen är rätt dimensionerad av detta.
Tack för tips. Troligen har bergvärmen installerats i samband med att huset byggdes, dvs 1999 men ska kolla upp det samt om de möjligen haft haveri på kompressorn redan - annars är det kanske dags snart. Är det en kostsam historia?
Ja, men det beror ju på hur du definierar "kostsam".meghin skrev:
Den stora kostnaden - borrhålet finns ju kvar och om den inte är underdimensionerad så håller den många värmepumpars livstid
Om den inte är bytt eller servad på 16 år så närmar sig tiden för ny VP med stormsteg. Är det med inbyggd varmvattenberedare så håller inte denna heller för evigt.
Redigerat:
Ursäkta men är det inte bättre att kolla tilloppstemperaturen precis när kompressorn har stannat? När den precis startar mäter den ju tempen som är i pumpen innan kompressorn börjar ta ut värme ur köldbäraren. Allmänt kan man också säga att varmepumpsforum.com är en källa att ösa ur för den som vill lära om värmepumpar. /LOB
Jo, självklart
Jag menade bara att kompressorn måste arbeta eller ha arbetat, så den inte kanske en varm dag har stått stilla några timmar och visar typ 15grader. Håller helt o hållet med ang. värmepumpsforum by the way.
...förutsatt att du kan räkna hem mellanskillnaden mellan elpanna och bergvärme (inkl kompressorbyte) i rimlig tid. Lägger du till kapitalkostnad vid normalränta på samma mellanskillnad, så blir inte kalkylen alltid så självklar. Jag har sagt det förr; bergvärme är för stora och/eller dåligt isolerade husroland53 skrev:
Klicka här för att svara