Jag har byggt på en våning på kåken och jag får ingen/dålig cirkulation till övervåningen. Den gammla delen är från 1947 och är bandade dimensioner, men det har nog varit ett självförklarande system en gång i tiden. Den nya delen har 22mm matning och sedan 15mm till elementen. jag har luftat till förbannelse men det gör ingen skillnad, har även öppnat alla termostater. Provade även att skruva upp cirkulationen på pumpen ingen skillnad. Den enda gången det blir varmt är när (tror jag) termostaterna på nedervåningen stryper.

Inkopplingen är gjord enligt skiss 1: jag misstänker att vattnet inte vill vika av 90 grader i avsticket och det är därför det inte blir nån värme uppe. Frågan är om det skulle hjälpa att koppla in sig som skiss2? Dvs att jag matar in i ett T och att det skulle balansera bättre. Eller behövs det en separat cirkulationspump enligt 3? Vill helst inte göra detta då flödet skulle bli för stort över pannan/vp'n!

Hur fan skall jag göra, goda råd mottages!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2-rörssystem förmodar jag? Börja med att sätta in en strypventil på returen från det gamla systemet.
 
Krilleman
Vad har du för termostventiler på radiatorerna på våning 1 kontra våning 2?
 
Det är mma termostater av samma typ uppe och nere. Tror på det där med att strypa returen skulle funka, det är ganska omständigt att få till strypningen...
 
Krilleman
Nja, har du termostatventiler som är strypbara så ställ bottenvåningen på 1/4 öppet flöde och övervåningen på 1/2 öppet flöde. Sen är det ju bara experimentera vidare på det.

Men du behöver ett injusteringsverktyg.
 
Är termostaterna av typen som går att förinställa är det bra och enkelt att du ställer in strypningen vid varje åtminstone i gamla delen. Det är så man ska göra egentligen.
 
Det är sådana hära jag har uppe och nere.
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-mtw-28/

De ändrar strypningen beroende på hur temperaturen är i rummet.

Kan ju tillägga att i morse så var det 20 grader på övervåningen istället för 15-16, så något har ju hänt men det verkar ju tämligen osäker funktionalitet...
 
Krilleman
OK, MMA med andra ord. Hur ser själva ventilen ut? (Det är där det ev finns en permanent flödesstrypning)

Tex:
MMA_3786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ingen höjdare att ställa in ventilerna på måfå och laborera hit o dit. Ge varje radiator, gammal som nyinstallerad, rätt injusteringsvärde på en gång istället. Skriv upp höjd, bredd och antalet paneler på varje radiator så kan du få värdena till dem. Du behöver ett injusteringsverktyg bara. Är det ventilen du länkade till så behöver du verktyget med grå ratt och skivan som är svart.
 
Redigerat:
Nu hade det ju börjat funka och VIPS idag så slutade det cirkulera på övervåningen och blev 16 grader nedre plan var det varmt och skönt...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.