Jag har byggt på en våning på kåken och jag får ingen/dålig cirkulation till övervåningen. Den gammla delen är från 1947 och är bandade dimensioner, men det har nog varit ett självförklarande system en gång i tiden. Den nya delen har 22mm matning och sedan 15mm till elementen. jag har luftat till förbannelse men det gör ingen skillnad, har även öppnat alla termostater. Provade även att skruva upp cirkulationen på pumpen ingen skillnad. Den enda gången det blir varmt är när (tror jag) termostaterna på nedervåningen stryper.
Inkopplingen är gjord enligt skiss 1: jag misstänker att vattnet inte vill vika av 90 grader i avsticket och det är därför det inte blir nån värme uppe. Frågan är om det skulle hjälpa att koppla in sig som skiss2? Dvs att jag matar in i ett T och att det skulle balansera bättre. Eller behövs det en separat cirkulationspump enligt 3? Vill helst inte göra detta då flödet skulle bli för stort över pannan/vp'n!
Hur fan skall jag göra, goda råd mottages!
Inkopplingen är gjord enligt skiss 1: jag misstänker att vattnet inte vill vika av 90 grader i avsticket och det är därför det inte blir nån värme uppe. Frågan är om det skulle hjälpa att koppla in sig som skiss2? Dvs att jag matar in i ett T och att det skulle balansera bättre. Eller behövs det en separat cirkulationspump enligt 3? Vill helst inte göra detta då flödet skulle bli för stort över pannan/vp'n!
Hur fan skall jag göra, goda råd mottages!
Nja, har du termostatventiler som är strypbara så ställ bottenvåningen på 1/4 öppet flöde och övervåningen på 1/2 öppet flöde. Sen är det ju bara experimentera vidare på det.
Men du behöver ett injusteringsverktyg.
Men du behöver ett injusteringsverktyg.
Det är sådana hära jag har uppe och nere.
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-mtw-28/
De ändrar strypningen beroende på hur temperaturen är i rummet.
Kan ju tillägga att i morse så var det 20 grader på övervåningen istället för 15-16, så något har ju hänt men det verkar ju tämligen osäker funktionalitet...
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-mtw-28/
De ändrar strypningen beroende på hur temperaturen är i rummet.
Kan ju tillägga att i morse så var det 20 grader på övervåningen istället för 15-16, så något har ju hänt men det verkar ju tämligen osäker funktionalitet...
Det sitter en sån här
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-reglerdel-med-mellanror-c-c-550mm/?select=true
Kan tillägga att jag i morse hade 21 grader trots att jag dragit ner termostaterna. Passade även på att lufta och det var MYCKET luft i 3 av elementen.
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-reglerdel-med-mellanror-c-c-550mm/?select=true
Kan tillägga att jag i morse hade 21 grader trots att jag dragit ner termostaterna. Passade även på att lufta och det var MYCKET luft i 3 av elementen.
Läs mer om din termostatventil här:
http://www.mma.se/produkter/reglerdel-vrvm/
Du kan alltså injustera ett grundflöde på alla men ett förinställningsverktyg.
http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
Kila ner till din lokala rörpulare och fråga om du får låna ett över en helg!
http://www.mma.se/produkter/reglerdel-vrvm/
Du kan alltså injustera ett grundflöde på alla men ett förinställningsverktyg.
http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
Kila ner till din lokala rörpulare och fråga om du får låna ett över en helg!
Det är ingen höjdare att ställa in ventilerna på måfå och laborera hit o dit. Ge varje radiator, gammal som nyinstallerad, rätt injusteringsvärde på en gång istället. Skriv upp höjd, bredd och antalet paneler på varje radiator så kan du få värdena till dem. Du behöver ett injusteringsverktyg bara. Är det ventilen du länkade till så behöver du verktyget med grå ratt och skivan som är svart.
Redigerat:
Klicka här för att svara


