Byggahus.se

Intelligent termostat?

1. J
    Medlem · Nivå 6
    Jag har en fundering runt styrning av elvärme. Det gäller en sportstuga som håller plusgrader året om med en centraltermostat. Alltså när tempen blir för låg slår den till alla elementen på en gång. Sen har vardera element en egen termostat som används när man är i stugan.

Nu till problemet. Kraftbolaget har börjat debitera baserat på timmarna med högsta belastning. Och eftersom det finns en viss tröghet kan värmen gå på full fart i över en timme per tillfälle.

Alltså skulle man helst ha en intelligent termostat som begränsar tillslagen tid och väntar in trögheten. Eller en som estimerar temperaturen så att den kan göra kortare cykler. Finns det något sådant?

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Normala elektroniska elementtermostater fungerar så. De slår på och av inom loppet av c:a 40 sekunder och kan på så vis reglera effekten i normalt 15 steg. Jag antar att du har en kontaktor till centraltermostaten. Den är inte lämplig att slå till och från med så täta intervall. Om elementen har elektronisk termostat så kan du skruva ner alla termostaterna istället för att använda centraltermostaten.

Annars finns till exempel följande system för att reglera flera element:

http://iqtherm.se/

3. J
    Medlem · Nivå 6
    Jag är helt med på att man inte kan manövrera en kontaktor så ofta. Så om man kunde hitta en elektronisk termostat som gick att ställa upp till 20 min så borde det lösa problemet?

Vrida ner alla fungerar inte för om man glömmer en så går det stackars elementet på 100% i månader. Tackar för länken. Ett sånt system skulle vara den bästa lösningen, men den typen av ombyggnad känns inte motiverad.

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Du kanske kan använda en elektronisk termostat och ett halvledarrelä i stället för kontaktorn.

Att vrida ner alla termostater fungerar utmärkt om man inte glömmer bort någon. Glömmer man bort en så kanske det blir onödigt varmt i den delen av huset, men det händer inget värre än att det kostar lite extra. Element tål att gå kontinuerligt.

Jag tror att det främsta tillfället då du kommer att dra full effekt i mer än en timme är när du kommer till stugan och skruvar upp värmen. Då kommer alla element att gå för fullt tills det är varmt oavsett vilken termostat du har.

5. J
    Medlem · Nivå 6
    Du har helt rätt. Antagligen är det när jag slår på värmen som är det värsta fallet. Jag ska ta en titt på statistiken och se om det är så.

6. roland53
    Medlem Nivå 13
    Kan det inte funka med att koppla in ett tidur som helt enkelt kopplar bort centraltermostaten på de dyr-tider som elbolaget har. Förmodar att det är billigast nattetid. ? :x

7. J
    Medlem · Nivå 6
    Japp, det var min första tanke. Men det kändes inte optimalt, därför tänkte jag att jag skulle kunna få lite inspiration här.

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Som jag tolkar första inlägget är det inte fråga om olika priser vid olika tider utan den högsta timmedelförbrukningen som styr en del av priset. Att då koppla bort värmen under vissa tider kommer att ge motsatt effekt mot den önskade. Stänger du av värmen i en timme så ökar medeleffekten under nästa timme.

9. C
    Medlem · Nivå 17
    Ja, det är ju precis det du frågar efter. Vad är det som gör att den inte är motiverad?