Har ett hus från 1969 där en gavel tyvärr murknat i bärande konstruktionen och måste rivas. Tänkte då istället för ny vanlig vägg välja en helglasad gavel med aluminiumprofiler. Idag är väggen en trävägg med vanliga fönster och vattenburna radiatorer nedanför dessa. De nya glasen kommer gå från golv till tak på övervåning och nedervåning blir ett helglasat skjutdörrsparti som också går från golv till tak.

Frågan är hur jag ska göra med värmen? På övervåningen kan jag ju ha golvstående låga radiatorer/konvektorer framför glasen men det är inte så snyggt. På nedervåningen kan jag ju åtminstone inte ha något precis vid dörröppningen där tyvärr rören kommer upp idag.

Det är betongbjälklag på båda våningarna vilket gör att det blir besvärlig bilning för att flytta rör.

Eftersom rör ändå behöver flyttas kan man ju tänka sig att fortsätta bila och sänka ned konvektorer i golvet. Dessa låter dock en del och är jobbiga att städa men effektiva mot kallras.

Ett annat alternativ är golvvärme men då behöver jag på nedervåningen bila ur hela golvet då underliggande isolering idag bara är 100 mm. Kanske får jag dock kallras med bara golvvärme och systemet är trögt när yttre temperaturen varierar snabbt. Dock en trevlig lösning då det är mysigt med golvvärme.

Ytterligare ett alternativ är "varma glas" vilket är dyrt men börjar man jämföra med omfattande bilnings- och rörarbeten etc. så går det nästa jämnt upp. I en sådan lösning kan jag dra ut ett nytt element till rummen på annan plats än nedanför fönstren eftersom glasen får fiktivt u-värde 0. Behöver dock kortsluta kopplingarna för befintliga element pga enrörssystem.

Huset har FTX och luft-vatten-system kopplat på ett enrörssystem.

Vad ser ni för fler fördelar och nackdelar med de olika alternativen? Vad skulle ni valt? Vad är bäst i längden?

/Hifi

Ingen som har några råd eller tankar kring värmevalet?

Helglasad vägg på ett hus från 1969? Kommer det verkligen att passa huset? Jag tycker det låter som att det finns en överhängade risk att det skär sig totalt. Bild?

Jag hade övervägt att bygga en förhöjning närmast glaset där jag placerar golvkonvektorer eller specialbeställda kamrör (kostar ca 1000 kr/m), alt ta upp golvet på övervåningen och flytspackla in golvvärme på betongbjälklaget.

Tja, smaken är som baken men jag tycker det blir superfint med helglasat! Har gjort ett litet fotomontage på hur jag tänker mig slutresultatet.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåningen har fin parkett som jag ogärna river upp för golvvärme men om det är bästa lösning så får man väl överväga detta. Nedervåningen skulle förmodligen bli kanon med golvvärme men det kräver ju att hela golvet bilas ur vilket är väldigt dyrt. Kamrör har jag inte kikat på, ska kolla upp detta!

• Gilla
Carl_Elvis och 2 till
  • Laddar…
Inte fundera som många gjorde förr och sänka ner element i golvet framför och sätta någon form av galler ovanpå?

Jo, har funderat på detta men många avråder från det pga av fläktljud och att det är svårstädat. Kräver också omfattande bilning och då kanske man lika gärna kan gå på och bila ur hela golvet för golvvärme... Är det någon här som har erfarenhet av nedsänkta fläktkonvektorer?

Hifi skrev:
Tja, smaken är som baken men jag tycker det blir superfint med helglasat! Har gjort ett litet fotomontage på hur jag tänker mig slutresultatet.
[bild]

Övervåningen har fin parkett som jag ogärna river upp för golvvärme men om det är bästa lösning så får man väl överväga detta. Nedervåningen skulle förmodligen bli kanon med golvvärme men det kräver ju att hela golvet bilas ur vilket är väldigt dyrt. Kamrör har jag inte kikat på, ska kolla upp detta!
Skitsnyggt! Den varianten på 60-tal passar väldigt bra ihop med modernt tycker jag.

Kolla med svenska kamrörsfabriken, de kan nog ge ett bra förslag.

Har kollat kamrören nu och jag tycker nog att de såg lite för "industriella" ut för min smak tyvärr. Verkade dock vara riktigt bra effekt på dem!

Bygga in dem i en låda med galler ovanpå?

Hur skulle det vara om man delade stammen och satte ett litet konvektorelement på varsida om glaset?

Alternativt ett långt element av typ 33 300x3000 i taket på båda våningarna med elementfläkt för att pressa omkring luften kring glaset.

Pelpet: Ja det skulle ju faktiskt vara en möjlighet! Bra tips! Undrar hur mycket luft de behöver, om det måste vara galler på alla lådans sidor eller om det räcker ovanpå. Dock kommer jag säkert inte undan fläktar då eftersom självkonvektionen troligen blir för svag. Men jag ska forska lite i detta!

Lutte, kan du utveckla lite förstår inte riktigt hur du menar.

Jag hade nog byggt en gallerlåda med typ 2 x 2 längsgående spjälor på hela fram- och ovansidan för att få bra luftcirkulation. Det borde också räcka tycker jag. En vanlig radiator har räcker ju framför ett gammalt, dragigt fönster och då borde ett kamrör också räcka framför ett modernt.

I moderna hus har man ju oftast golvvärme, och det räcker till och med under moderna fönster.

Hifi skrev:
Lutte, kan du utveckla lite förstår inte riktigt hur du menar.
Var kanske lite otydlig.

Första alternativet tänkte jag skulle vara att du delar på stammen och förlägger den i sulan så du får ett element på varje vägg på båda sidorna om glaset helst små konvektorelement så du får luften att cirkulera kring glasfasaden för att få en behaglig komfort.

Andra alternativet som jag ser det är att du drar upp stammen efter väggen upp till taket på vardera våning där du monterar ett trippelpanelselement med ett mått av 300x3000mm längden får du anpassa efter rummetsbredd. Om du då också monterar fläktar på elementet finns o köpa på nätet så kommer du få en bra fördelning samt ett element som inte är ivägen, detta kräver ju dock lite takhöjd.

Hmm, det andra alternativet låter lite besvärligt men det första skulle kunna vara en möjlighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.