Byggahus.se

Krångel med etthålsventil MMA VBB till Hafa handdukstork

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har lite bekymmer med min handdukstork, en Hafa Ellips. Rörmokaren har installerat den där den gamla radiatorn (elementet) suttit. Han har använt en etthålsventil från MMA, den är märkt med VBB också.

Det är ingen automatiskt termostat utan en manuell ratt som man justerar flödet till torken. Det är inga problem att få den varm, snarare tvärtom. Trots att jag skruvar in ratten och ska stoppa flödet så blir inte torken kall (rumstemperatur). Jag har plockat bort ratten för att undersöka lite noggrannare. När gängan går i botten så känns det inte som att ventilen/sprinten som ska stoppa flödet är helt i botten. När jag testade att lägga något emellan (så att ventilen/sprinten blev längre) så blev det omgående kallare!!

Utan att veta för mycket om ämnet så har jag läst mig till att man kan justera flödet med "förinställningen" med ett specialverktyg. Detta kommer man åt om man plockar ut ventilen. Kan detta hjälpa mig?

Dessutom finner det två andra man kan justera med insexnyckel på motsatt sida. En har jag läst mig till är för att växla mellan ett - och tvårörssystem samt den andra justerar bypass inställningen. Kan något av detta påverka? Tänker om detta är något rörmokaren missat att justera in rätt.

Mycket tacksam för svar/tankar som skulle kunna hjälpa mig!

2. G
    Medlem Nivå 1
    Eller kan det helt enkelt vara så att det är ett fabrikationsfel på den gängade plastdelen, alltså att den är fort så att den inte trycker in ventilen i botten ordentligen?