Japp
Har nog läst igenom de flesta trådar gällande detta ämne med viss reservation för ev. missar men tycker mig inte fått den helhetsbild/fakta jag söker och här verkar vara kunskapens moders födelseplats ;-)

Nåja. Ska bygga ett fritidshus i nordvärmland där jag efter egen ide samt tips från en del nybyggda fjällstugor på Branäsberget tänkt mig satsa på FLVP med golvvärme i gjuten platta.

Skall enligt leverantör ha en grundvärme på 16 grader för att pumpen ska vara som kostnadseffektivast?

Fördelen med detta är väl bekvämlighet och snabb komfortvärme när man kommer dit.
Varma sköna golv.
Nackdelen en relativt hög investeringskostnad med den gjutna plattan och pumpen i sig med installation.

Ska också ha en vedeldad braskamin i storstugan.

Funderar nu på om jag ska göra helomvändning och bygga på plintar/torpargrund och köra med elradiatorer kompletterat med nån LLVP där jag kör på sparlåga typ 8 grader eller så när jag ej är där.
Om jag brassar på i kaminen när jag kommer dit så lär jag väl få varmt hyfsat snabbt!
Men kallare golv så klart.

Kommer ha vatten in i huset från egen djupborrad brunn så lär väl ha värmen på för den sakens skull annars kallställa om man nu kan få till nåt hyfsat enkelt handhavande för detta?

Kort fakta om tänkt utförande;
55 m2 fördelat på storstuga med ryggåstak, ett sovrum, badrum med kakel/klinker,
6 m2 teknikrum/frd med ingång utifrån
15 m2 sovloft (ovanpå sov/badrum)

Har nu varit i Idre och sett många nybyggen på torpargrunder som verkar ha eluppvärmning med nån luftvärmepump och garanterat vedeldade kaminer. Varför bygger dom så i fjällvärlden om det inte är mer ekonomiskt fördelaktigt med FLVP??

Hjälp.........
Hur ska jag tänka/göra?

En villrådig nybyggare// Jon

Hur ofta/mycket kommer ni använda stugan? Om inte så ofta skulle jag satsa på LUft/luftvärmepump modell medel/liten, kanske el-slingor i badrum som kan stå på låt värme när ni inte är där för att rör inte ska frysa.
Vad räknar du på att golvburet vattensystem inkl LVVP ska kosta?

C
Tycker lösningen med el + braskamin + ev LLVP låter logisk.

När stugan används vill man väl i första hand vedelda vilket "tar" en stor del av förbrukningen.

Ev. underhållsvärme blir nog den större eller åtminstone en väsentlig del av förbrukningen och därför vill man välja ett system som är effektivt även för underhållsvärme, vilket inte FLVP är.

Med en så liten och förmodligen rätt välisolerad stuga är det risk för att återbetalningstiden överstiger anläggningens förväntade livslängd och då måste du även räkna in detta i kalkylen. Då lönar det sig inte att satsa på ett dyrare system.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
I stugan har vi ett litet uppvärmt manöverrum i krypgrunden (1-2 kvm). Där har vi möjlighet att tappa ledningarna på vatten för att minimera risken för vattenskada i huset vid vinterställning lr längre frånvaro, enkelt och fungerar bra.

För övrigt kör vi elradiatorer för grundvärme (min 5 grader) + en Solarventi som ger förvånansvärt mycket värme även på vintern. Personligen trodde jag att svärfar fått nippran när han satte upp Solarventin vilket jag får äta upp... ☺

Vi eldar med köksspis och en kamintillsats i öppna spisen, varmt och gott i hela huset på någon timme och då har vi nästan 200 kvm på två plan.

Vi kör LLVP+elvärme. I badrum och vid entre med kakel/klinkers elgolvvärme. Och en murad spis med Keddy-insats.
Tar man ned värmen till underhållsvärme på 10 grader som LLVP ger så går det på några några timmar att lyfta lufttempen inne till över 20 grader med LLVP och kamin. Däremot tar det nästan ett dygn att värma upp stomme/golv (gjuten platta), man märker det som om det finns kalldrag som kan uppstå vid fönster.
Elvärmen är bara som backup om LLVP skulle stanna.

Börjar ramla in lite tips. Tackar :-)

Vi kommer vara där några helger, ibland under längre skollov (för barnen), lite under älgjakt och generellt några dagar/helger under jaktsäsong höst/vinter.
Så det blir väl hyfsat frekvent och att peta in besök mellan barnens idrottande så gott det går.

Har fått pris på FLVP på 70'SEK exkl. installation(all mtrl, slingor, fördelare, pump Nibe F370)och jämför jag med andra offerter så landar install.kost på ca. 10' så tot runt 80'
Just ja. Ventilation på ca: 15 inkl mtrl och arbete så då är jag uppe i 100'
Många LLVP och element blir det...... ;-/

Sen har jag ingen aning om totala prisskillnaden på själva grunden, gjuten, torpargrund, plint etc
Finns väl pengar att spara där också trots att jag åker på att göra isolerat golvbjälklag?!
Det jag äe mest bekymrad över är väl fukt och har förstått att gjuten platta är bästa alternativet då kanske?

Kommer försöka hålla mig runt 300mm isolering i väggar och försöka få runt 250 eller så nära det går i ryggåstaket och 300-400 i golv i så fall? Lär väl på den relativt lilla ytan var ganska lätt att underhållsvärma?

Hörde nyss av min elektriker vars vän byggt fritidshus på Långberget (som ligger än lite högre upp geografiskt) att han satsat på elpanna med vattenburen golvvärme. Ska forska lite mer kring detta.

Tar tacksamt emot fler tips och argument för emot de olika lösningarna
//Jon

Redigerat:
Kommer ni dit en fredag em. och höjer tempen på golvvärmen/FLVP från 16 till 21 så är det inte varmt förens på lördag fm.

Har ni en eller två (beroende på planlösning) LLVP och höjer värmen på samma sätt så är det samma värme efter någon timme. Inte golvet men i övrigt.

Jag hade satsat på elgolvvärme i badrum och några element samt LLVP. Vilket ger en torpargrund/plintgrund.

C
Theburner skrev:
Vi kommer vara där några helger, ibland under längre skollov (för barnen), lite under älgjakt och generellt några dagar/helger under jaktsäsong höst/vinter.
Så det blir väl hyfsat frekvent och att peta in besök mellan barnens idrottande så gott det går.
Ett tips är att börja med att göra en energikalkyl så kommer du förmodligen inse att det inte finns så många hundralappar att spara in på. Satsa hellre på fjärrstyrning av värmen så att stugan är varm och go när ni kommer dit på fredagskvällen.

Jag stod inför samma dilemma för ett tag sedan... Min första tanke var LVVP eller FLVP för att få varmvatten och golvvärme men då vi inte är där speciellt mycket på vintrarna (typ bara jullov och någon enstaka helg) kändes det som en alltför stor investering och dessutom rätt hög driftskostnad då min. temp skulle varit runt 18 grader...

Jag kör nu med LLVP och el-vvb. På vintern har jag för säkerhetsskull el-fläktkonvektorer som slår på om det blir kallare än 5 grader. LLVP ska hålla 8 grader i underhållsvärme men när det blivit riktigt kallt orkar den inte.

Vi har medvetet byggt med en rätt öppen planlösning där luft kan "blåsa in" i alla rum så om ni inte har färdigt ritningar redan kan det vara bra att planera för det om ni tänker er en LLVP.

Verkar som om ni förespråkar LLVP med elradiator som understöd som jag var lite inne på.

Vad har ni byggt på för slags grund med denna lösning?
Läser man om plintgrunder och torpar-/krypgrunder bl a i detta forum förstår man att det än idag inte finns nån patentlösning då det verkar finnas lika många lösningar som är halvbra som det finns synpunkter? Gjuten platta verkar ju var steg 1 för att slippa fukt med mera?

Cpalm;
Med inlägget menar du att ur energisparperspektiv så skiljer det inte mycket mellan FLVP med vattenburet i plattan kontra LLVP samt elradiatorer? Förutom installationskostnaden då?

Sen tänker jag så här om man satsar på el +LLVP;

Bra elradiatorer har väl en kost på 2000-2500SEK/St. för kvalitetsprylar?Ska i fall ha minst 8 stycken. 16000:-
Sen elgolvvärme i badrum och kanske i hall där jag vill ha klinkers. 5000:-
VVB 5000:-
LLVP20000:-
Ventilation?
Sen lite installation på detta.
Försämrat "andrahandsvärde" pga ovanstående uppvärmningsalternativ?

Är jag ute och cyklar här i mitt försök att åter falla in på FLVP med värme i platta? ;-)

Tänker ju att lite komfort är värt en del samt att man höjer husets värde med värme i platta och FLVP? Dessutom slipper man ev. fuktproblem i krypgrund?
Jag får ventilation, varmvatten och värme i ett paket.

Om man pratar prisskillnad initialt på 40-50' på de olika alternativen så kanske husets värde höjs med i princip motsvarande summa?

Mothugg och bra argument för och emot? ;-)

8 st radiatorer? Hur tänkte du då? Bättre att låta VP jobba på låg temp och sätta in färre.

C
Theburner skrev:
Cpalm;
Med inlägget menar du att ur energisparperspektiv så skiljer det inte mycket mellan FLVP med vattenburet i plattan kontra LLVP samt elradiatorer? Förutom installationskostnaden då?
Nej nej, vad jag menar att uppvärmningskostnaden med direktverkande el förmodligen kommer att bli så låg att det kanske till och med blir svårt att räkna hem en LLVP.

Säg rent hypotetiskt att det går en tusenlapp per säsong i uppvärmning med direktverkande och att en LLVP skulle minska den kostnaden med 75%, dvs 750 kr bruttobesparing per år. Om du installerar en LLVP för totalt 20 000 kr har du alltså en återbetalningstid på hela 26 år. Om pumpen pajar efter 10 år har du då istället förlorat 1250 kr per år (20 000 + 10 * 250 vs. 10 * 1000).

Vi kör med 3 elradiatorer på ca 80m2 som backup om LLVP-pumpen skulle stanna, totalt är de på 3000W tillsammans.
Vintertid är de inställda på 5-7 grader och vår/höst 15 grader.
Badrummet har en handdukstork tillsammans golvvärmen. Handdukstorken är är av modell med elpatron som kan ge upp mot 300W. Vintertid är handdukstork och golvvärme avstängt med öppen dörr till badrummet som har frånluftsfläkt som snurrar på lågvarv. Handdukstorken har en frostvaktfunktion som gör att den slår på/av om tempen skulle sjunka under 5 grader.
När man kommer till huset så ökar man tempen på LLVP och eldar i kaminen, kaminen klarar sedan att ge merparten av värmebehovet när vi är i stugan. Golvvärmen är bara för komfort utom vår/höst då badrummet har sin på även när vi inte är i huset.
LLVP fungerar ju även för att kyla, så den används för det sommartid.

Minns jag rätt ligger vår årliga elförbrukning runt 3500kwh, men det är den totala elförbrukningen.

Redigerat: Kollade aprilfaktura med årsförbrukning 3100kwh (2014 - 3500kwh) och 2013 samma månad 6500kvh utan LLVP. så i vårt fall kan man nog räkna med att LLVP sänker elförbrukningen med ca 3000kvh/år. Och då håller vi 18 grader med LLVP vår till höst mot 15 grader med enbart elradiatorer när vi inte är på plats, samt nyttjar den lite på sommaren för kyla.

Redigerat:
Du har helt rätt jonathan79.
Lär inte behöva mer än maximalt tre stycken om jag låter LLVP göra jobbet

cpalm;
Du menade så...;)
Jo kan nog tänkas att det ligger i de krokarna likt räkneexempletvdu gav. En FLVP har man nog lååång payoff-tid på (om den håller under den tiden) men tänker ju som sagt lite komfortmässigt samt värdet på huset i framtiden? Kanske lägger för stor aspekt vid det? Och ren direktel utan LLVP? Tja, kan ju vara ett alternativ på de små ytorna jag kommer ha?

AndersS;
Låter som om du i a f tjänar in din pump innan dess livslängd och låter ju som en lösning som inte blirvalltför dyr att ha.
Vad har du för ventilation?

Många hus i fjällvärlden som produceras idag görs ju med just LLVP samt stöd av elradiatorer men det görs väl också för att det är det billigaste sättet att producera och går lite fortare.

Men!!
Många görs med värme i platta och på Branäsberget(vet ej om det kan vara måttstock bland redare & norska oljemiljonärer? ;)) så görs merparten så med FLVP eller BVP vid större byggen.
T o m lite mer "billighetsproducerade" hus av ett norskt bolag byggs med värme i platta samt FLVP och det är därför jag egentligen startade tråden.
Bena ut de små detaljerna ni så tacksamt börjat med här ovan och kanske få svar på varför de bygger så om det är så mkt dyrare än LLVP & elradiatorer.

Många bra synpunkter och argument som jag suger i mig. :-)

En annan viktig detalj. Hur ventilerar man ett bygge som mitt tänkta fritidshus om jag nu satsar på LLVP, elradiatorer.
Till & frånluft?

Vi har självdrag med frånluft i köket och badrum, båda har raka kanaler upp genom taket.
Fläkten i badrummet är i första hand för att säkerställa ventilation via badrum och kunna forcera när badrummet används, både fukt och lukt. Speciellt sommartid när självdraget är dåligt så hjälper den till att ventilera. Så den fläkten snurrar alltid på lågvarv.
Tilluft finns via ventiler i sovrummen.
Vi har sedan längre tid tillbaka även en mindre solfångare, Solarventi, som blåser in frisk luft i allrummet som även värms upp 15-20 grader vid de tillfällen solen lyser. När fläkten inte snurrar så fungerar även den som tilluftsventil.

Vi har öppen planlösning så LLVP klarar även sovrummen, men det blir 1-2 grader lägre temp i dem och även utifrån att tilluft kommer in i sovrummen.

När vi är på plats i stugan och eldar i kaminen så blir det även kaminen en frånluftsventilation.
Murstockens baksida är del av vägg i ett av sovrummen så det blir som ett element när man eldat några brasor.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.