4 001 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Rör dimension värmepump
Hej
Har flyttat in i ett hus som har elpanna med värmepumpsmodul. (Fläktdel som står utanför)
Huset har vattenburen värme och pannan klarar ner till minus 10 grader innan elpatron går in helt.
Annars klaras uppvärmingen med hjälp av värmepumpen.
Min fråga till någon kunnig på området är:
Det ska vara 28 tums rör till värmepumpen (enligt installationsmanualen) men det är endast 22 tums.
(Alltså från värmepumpen till pannan är det 22 tums)
Från pannan går det sedan ut 22 tums till dom olika rören som i sin tur har 15 tums för på olika ställen till elementen.
Vi har inte märkt att detta har påverkat något men jag undrar om det kan göra det ?
Dvs kan det minska effekten när det sitter 22 tums rör istället för 28 tums rör.
Tack för ordet
//Tuborg
Har flyttat in i ett hus som har elpanna med värmepumpsmodul. (Fläktdel som står utanför)
Huset har vattenburen värme och pannan klarar ner till minus 10 grader innan elpatron går in helt.
Annars klaras uppvärmingen med hjälp av värmepumpen.
Min fråga till någon kunnig på området är:
Det ska vara 28 tums rör till värmepumpen (enligt installationsmanualen) men det är endast 22 tums.
(Alltså från värmepumpen till pannan är det 22 tums)
Från pannan går det sedan ut 22 tums till dom olika rören som i sin tur har 15 tums för på olika ställen till elementen.
Vi har inte märkt att detta har påverkat något men jag undrar om det kan göra det ?
Dvs kan det minska effekten när det sitter 22 tums rör istället för 28 tums rör.
Tack för ordet
//Tuborg
Var går gränsen tro? Vi ska sätta in en ack tank hos mina föräldrar som matas av en tvåstegspump på 6+6kw. Nu går det 28 ut från den, men om det sen blir 1,5m med 22 till tanken och sen tillbaka borde det väl rimligtvis inte bli så stort tryckfall så det inte går kompensera med att ställa upp cirkulationspumpen?
Klicka här för att svara