5 680 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
AC vs fukt
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har ett tegelhus byggt på 60-talet.
När huset byggdes sattes det inte upp någon diffussionsspärr på vinden.
-79 inreddes vinden till sovrum och har använts som det flera år.
2010 köpte jag huset och gjorde då besiktning. Det fanns inga fukt-/mögelproblem. Men taket behövde bytas. När jag bytte taket, sattes mögelstoppers in (två i vid varje takstol. En i uppe i nock och en nere, på vardera sida av taket). Det finns krypvind på en sida.
Nu är det tyvärr väldigt dåligt isolerat, bara ca 50 mm, vilket innebär kallt på vintern och varmt på sommaren.
Nu är min fundering om jag vågar sätta in en mobil AC på sommaren.
Vintern klarar man med extra täcke osv om det är ruskigt kallt.
Men sommaren kan vara olidlig!
Jag vill inte åstadkomma kondens osv så att konsekvensen blir mögel!!!
Vågar jag sätta in en AC???
Med vänlig hälsning,
Ola
Jag har ett tegelhus byggt på 60-talet.
När huset byggdes sattes det inte upp någon diffussionsspärr på vinden.
-79 inreddes vinden till sovrum och har använts som det flera år.
2010 köpte jag huset och gjorde då besiktning. Det fanns inga fukt-/mögelproblem. Men taket behövde bytas. När jag bytte taket, sattes mögelstoppers in (två i vid varje takstol. En i uppe i nock och en nere, på vardera sida av taket). Det finns krypvind på en sida.
Nu är det tyvärr väldigt dåligt isolerat, bara ca 50 mm, vilket innebär kallt på vintern och varmt på sommaren.
Nu är min fundering om jag vågar sätta in en mobil AC på sommaren.
Vintern klarar man med extra täcke osv om det är ruskigt kallt.
Men sommaren kan vara olidlig!
Jag vill inte åstadkomma kondens osv så att konsekvensen blir mögel!!!
Vågar jag sätta in en AC???
Med vänlig hälsning,
Ola
Det kommer att bli vansinnigt oekonomiskt att köra AC om du har så dålig isolering, men någon risk för kondensation på någon annan plats än vid AC:ns kylbatteri finns det inte. Jag antar att det finns någon typ av dränering i AC:n
Jag förstår att det inte är så ekonomiskt.
Men vad är alternativet?
Att isolera skulle innebära att jag måste höja takstolarna...ingen billig historia.
Att sätta in luft-luft och kyla kanske är ett alternativ. Men det blir ju samma grej...?
Det rör sig om 1-2 månader per år...så totalt sett kanske det är en kostnad man kan stå ut med de kvällar/nätter det är varmt.
Men vad är alternativet?
Att isolera skulle innebära att jag måste höja takstolarna...ingen billig historia.
Att sätta in luft-luft och kyla kanske är ett alternativ. Men det blir ju samma grej...?
Det rör sig om 1-2 månader per år...så totalt sett kanske det är en kostnad man kan stå ut med de kvällar/nätter det är varmt.
Svettas! :eek:olahall skrev:
Skämt åsido, jag kan inte se att det skulle medföra fuktproblem, snarare tvärtom. Vi har en mobil AC i sovrummet och när det är som varmast fyller den en 25-liters dunk med vatten på några dagar så den minskar rimligen snarast fukten i luften.
Sen finns det en hel del trådar med alternativa förslag till lösningar som markiser, rullgardiner, presenningar, fläktar mm mm. Sök och du skall finna.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skulle behöva ytterligare lite hjälp...
Ovanvåningen är ca 50 kvm. Det finns tre rum kan man säga. Två sovrum på ca 15 kvm och ett mittutrymme på 20 kvm.
Det hade varit fiffigt att kunna kyla hela ytan. Jag fattar ju att det kräver att dörrarna i så fall är öppna.
Därför funderar jag på olika alternativ...
1. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437362
Den skulle kunna klara hela ytan. Nackdelen är ju som sagt dörrarna...
2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510363
En i varje sovrum skulle kunna klara behovet. Det kanske blir billigare i längden också. Nackdelen är ju att det är stora apparater som inte är så vackra...
Jag hittar inte så mycket mer information om produkterna.
Några infallsvinkar jag inte tänkt på?
Ovanvåningen är ca 50 kvm. Det finns tre rum kan man säga. Två sovrum på ca 15 kvm och ett mittutrymme på 20 kvm.
Det hade varit fiffigt att kunna kyla hela ytan. Jag fattar ju att det kräver att dörrarna i så fall är öppna.
Därför funderar jag på olika alternativ...
1. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2437362
Den skulle kunna klara hela ytan. Nackdelen är ju som sagt dörrarna...
2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1510363
En i varje sovrum skulle kunna klara behovet. Det kanske blir billigare i längden också. Nackdelen är ju att det är stora apparater som inte är så vackra...
Jag hittar inte så mycket mer information om produkterna.
Några infallsvinkar jag inte tänkt på?
Men som jag förstår det så behöver du värme på vintern också.
Det vore väl bättre att montera en riktig luft/luft värmepump istället, fördelarna är många, tar inte upp golvyta, är MYCKET tystare, kan ensam hålla en jämn temp på hela övervåningen och du får en mer ekonomisk uppvärmning på vintern också.
Det vore väl bättre att montera en riktig luft/luft värmepump istället, fördelarna är många, tar inte upp golvyta, är MYCKET tystare, kan ensam hålla en jämn temp på hela övervåningen och du får en mer ekonomisk uppvärmning på vintern också.
Kan man få lite tips på vad jag i så fall skulle kunna installera?
Jag har ju liksom redan luft-vatten installerat, men jag skulle absolut kunna stötta med luft-luft för att kyla/värma ovanvåningen.
Vad rekommenderar ni då för produkt?
Jag har ju liksom redan luft-vatten installerat, men jag skulle absolut kunna stötta med luft-luft för att kyla/värma ovanvåningen.
Vad rekommenderar ni då för produkt?
Fukten i luften kommer från bad-tvätt-disk-dusch-disk-matlagning och från oss människor genom utandningsluften och svett. Fukt har större löslighet i luft vid högre temperatur. Om man nu kyler av den luften, så kommer man för eller senare att kondensera fukten, dvs luften blir övermättad och vatten som vätska kommer att bildas. ditt val av värmekälla, så länge du inte använder förbränning av, ex fotogen, kommer inte att påverka halten av fukt i luften. Om du eldar fotogen eller gas inomhus så ger det ett tillskott av både fukt och koldioxid. Det är en dålig idé.olahall skrev:
Lite enklare luftvärmepumpar är oftast bra på att kyla på sommaren, men värdelösa på att ge värme på vintern.olahall skrev:
Hur värmer du upp utrymmet idag?
Beroende på om du vill att den även ska kunna värma upp utrymmet så kan du nog få tips på lite olika maskiner.
Jag har luft-vatten idag.
Det funkar ok. Men är det riktigt kallt eller varmt räcker det inte.
Det viktigaste är nog ändå att kyla eftersom man kan ta extra täcken osv.
Men när det är varmt kommer man inte undan...
Så det hade varit bra med tips!
Det funkar ok. Men är det riktigt kallt eller varmt räcker det inte.
Det viktigaste är nog ändå att kyla eftersom man kan ta extra täcken osv.
Men när det är varmt kommer man inte undan...
Så det hade varit bra med tips!
Jag har precis samma problem som du. Inatt har vi haft 30°C i sovrummet. Vi har nerdraget och stängt under dagen och försöker vädra under natten. Vi har provat med allt möjligt inklusive portabel AC. Det funkar mycket dåligt eftersom man inte kan sova när den står och brummar. Sen så kyler den ner max ett rum. Vidare så är verkningsgraden katastrofal eftersom det man drar in varmluft när man sprutar ut varmluften från slangen.
Men denna sommaren tyckte jag att det fick vara bra. Som första steg så kommer en luft/luft att installeras på onsdag, ja den kostar en slant men det betalar jag gladeligen för att kunna få sova. Nästa steg blir vertikalmarkiser. Dessa kostar mer än luft/luft-maskinen men spar väl lite över tid och ökar komforten.
Jag tycker att portabel ac är pengar i sjön eftersom de fungerar så pass dåligt inte minst när man har småbarn som lägger sig bra mycket tidigare än uppvärmningen från solen avtagit.
Den andra "kylmaskinen" som den länkades till verkar vara en som kyler med hjälp av kylklampar och vatten, detta kommer inte att lösa ditt problem, tro mig.
Men denna sommaren tyckte jag att det fick vara bra. Som första steg så kommer en luft/luft att installeras på onsdag, ja den kostar en slant men det betalar jag gladeligen för att kunna få sova. Nästa steg blir vertikalmarkiser. Dessa kostar mer än luft/luft-maskinen men spar väl lite över tid och ökar komforten.
Jag tycker att portabel ac är pengar i sjön eftersom de fungerar så pass dåligt inte minst när man har småbarn som lägger sig bra mycket tidigare än uppvärmningen från solen avtagit.
Den andra "kylmaskinen" som den länkades till verkar vara en som kyler med hjälp av kylklampar och vatten, detta kommer inte att lösa ditt problem, tro mig.
Om man har en luft/luft pump kan man köra den på avfuktning om man tycker att ac kommer bli kostsamt i värmen.
Har kört min på avfuktning nu dom varmaste dagarna och haft en innetemperatur på ca 21°c .
Har kört min på avfuktning nu dom varmaste dagarna och haft en innetemperatur på ca 21°c .