Har vedpanna med 2 x 500 L acktankar. I ena acktanken sitter det en elpatron liksom en förrådsberedare från vilken vi plockar ut varmvatten till hushåll. Under sommarhalvår brukar jag stänga av cirkulationspump för elementen (låter den gå någon minut per månad bara för att den inte ska sätta igen) och alltså enbart plocka ut varmvatten för dusch och disk.

Jag eldar nu alltså under sommarhalvåret (ungefär var 4e dag) för att få varmvatten men jag funderar på om jag kan ta ledigt från vedeldningen och enbart köra elpatron under sommarhalvåret eller om det är en dum ide?

Jag misstänker att det är relativt stora förluster på detta - hur saftig elräkning bör jag räkna med?

Vilken temperatur bör jag ställa elpatronen på för att undvika risk för mikrobiell tillväxt i systemet?

Något annat att tänka på?

Krilleman
Har du möjlighet att stänga av den "toma" tanken (alltså med kulventiler) så gör så innan du drar igång elpatronen. Så du bara värmer tanken med beredare.

Elpatronen bör stå på 55-60ºC.

Prova en månad så får du ju svar. Jag tror inte det kostar några mängder med slantar.

• Gilla
Björkman
  • Laddar…
Har en elektrisk Nibe varmvattenberedare på 200liter, den drar cirka 4-5000 kWh/år. så höftningsvis kostar det 300:- i månaden att tillverka varmvatten med den om vi säger att det kostar 80 öre per kilowattimme.

skall du köra den i 3 månader på sommaren så kostar det dig typ 900:-

Sen får du ta ställning till om 900:- är värt att slippa vedhanteringen för dig på sommarmånaderna.

• Gilla
Björkman
  • Laddar…
Kör med en nibe 110 liters beredare på somrarna och den drar i snitt 3kwh/dygn, är 2 vuxna och två småbarn i hushållet.
Vilket känns tokbilligt och gjort att jag avstått från att installera solfångare för vv (satsade istället på solceller)

Ju större varmvattenberedare och ju högre temperatur, ju större värmeläckage om det isolering är likvärdig.

Borde väl dock vara ok att köra en lägre temp typ 45 grader och höja till 60 grader en gång i veckan om man har en tillräckligt stor beredare för att klara sitt varmvatenbehov med lägre temp...

I mitt förra vedeldade hus satte jag en 60 liters nibe vvb i serie efter acctankens tappvarmvatten = låga energiförluster samt att alltid ha tillgång till varmvatten för iaf dusch åt 2 personer samt att slippa elda på sommaren ☺

• Gilla
Björkman
  • Laddar…
Förluster hit och dit, det blir nog ganska stora förluster att elda en stor panna bara för varmvatten så kör på el och hugg ny ved istället för att sitta framför pannan och elda.

Protte

• Gilla
Björkman
  • Laddar…
kulle
Jag kör el-patr ca 3mån på sommaren, skönt att slippa elda på sommaren.

• Gilla
Björkman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.