Har en 7 år gammal IVT bergvärmepump med en Wilo RS 25/6-130 cirkulationspump i.
Nu har jag fått en Grundfos Alpha 2 25/60-130 över och frågan är om det är lönt att byta ut Wilon till den elektroniskt reglerade Alpha 2:an?

/Dea

L
Don't fix it if it ain't broken.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Nej

Korta och koncisa svar :)

Dea_34 skrev:
Korta och koncisa svar :)

Den energi man skulle spara in på att byta pump är inte direkt förlustenergi, utan hamnar ju i uppvärmningen. Så besparingen är inte fullt så hög som vid andra energisparande åtgärder.

Krilleman
Är det lätt att byta och om pumpen är "gratis" så varför inte?

Spara Wilon som reserv.

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Lätt att byta, ska ändå tömma systemet för att byta den externa pumpen till golvärmesystemet som är från 1960....

Tanken var inte att spara energi utan mer att det är en mer avancerad pump

Jag hade inte bytt, såvida den nya inte kan något mer avancerat än att pumpa vatten, typ hålla det rent i pannrummet ☺

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Är det lätt att byta och om pumpen är "gratis" så varför inte?

Spara Wilon som reserv.
Jag skulle sälja den pump som inte används. I mitt fall skulle det bli den pump som inte är installerad.

Om TS finner ett självändamål med att ha en så avancerad pump som möjlig så kan hen väll byta, om hen nu känner för det. Jag tror inte att det fins någon mening med att spara en gammal bergvärmepump som reserv. När "Grundfos Alpha 2 25/60-130:en" är utsliten, om nu TS väljer att byta till den, så tror jag inte alls att TS kommer att ha lust att sätta in den gammal pumpen igen.

Krilleman
Men det är alltid bra att ha en pump liggandes mitt i vintern om något skulle knasa sig! ;)

Och av någon konstig anledning är det just så när man inte har denna "reserv" hemma som det uppstår...

• Gilla
Dea_34
  • Laddar…
Krilleman
Alla är vi olika, jag har Alpha2 hemma. Bytte ut min fyra år gamla Wilo. Tycker tryckstyrning och energieffektivitet är roligt! :thumbup:

Och sålde visserligen den till hedde men av någon konstig anledning har jag fortfarande fler i "reserv".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.