2 752 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Diplomat Optimum G3, inställning för källare
Hej, vi har precis fått bergvärmepumpen installerad istället för en gammal oljepanna med pelletsbrännarinsats. Har sökt runt lite lätt för att införskaffa mig grundläggande kunskap om pumpen. För tillfället är inte pumpen intrimmad. Problemet som måste lösas är en kall källarvåning. Detta var aldrig något problem förut då jag justerade alla termostater manuellt. Nu är alla termostater fullt öppna och pumpen justerar enbart temperaturen utefter utetemperaturen. Temperaturen i källaren blir för kall då dessa radiatorer alltid har varit mer öppna. Vilka lösningar anser ni är bäst då jag vill ha ut högre temperatur till källarplanet. Systemet är ett "enrörssystem". Hur hade ni angripit problemet.
Tacksam för svar...
Tacksam för svar...
Dels montera upp fler/större radiatorer i källaren och dels höja värmekurvan men inte mer än nödvändigt. Verkningsgraden på värmepumpen blir sämre av högre framledningstemperatur. Viktigt också att flödena är rätt balnserade mellan våningarna.
Har varit i kontakt med Thermia och jag funderar på att sätta in en rumsgivare i det "sämsta"rummet för att kunna kompensera upp temperaturen i rummet. Har testat att höja framledningstempen med en grad samt höja "Min-värdet", ska se om det ger något. Om man höjer sätter in ett konvektorradiator samt en rumsgivare, kan det göra susen tro?
Redigerat:
Jo att sätta rumsgivare i det kallaste rummet kan vara en lösning, men det ska även gå att ställa in lämplig värmekurva och min-temp med tanke på källaren. Ytterligare en radiator låter bra. Man får nog prova sig fram tills det blir önskad temperatur.
Klicka här för att svara