Jag har byggt om det stora rummet i garaget till ett gym, totalrenoverat. Det är dock ouppvärmt och därmed ganska kallt och jag har inga planer på att hålla utrymmet permanent uppvärmt.

Jag söker tips på en smidig och gärna energisnål värmefläkt eller liknande system som jag kan slå på en stund, kanske 20 min, innan träningspasset och sedan stänga av när temperaturen är tillräcklig. Jag söker inga 25 grader här men gärna 17-18. Utrymmet är ca 20-25 m2 med 2 m i tak.

Jag har sett att det finns en del värmefläktar på t ex Clas Ohlsson, för 200-400 kr. Är dessa tänkbara eller värdelösa?

Bifogar två länkar, bara som exempel.

http://m.clasohlson.com/se/Svepande-värmefläkt/36-5144

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...armning/varmeflaktar/konvektorelement-411122/

Energisnål, hmm... en värmekälla i form av en resistiv last ger ju i princip alltid en 1 till 1 utväxling ;)
Tror bägge alternativen kommer funka strålande. Har en liknande här hemma som höjer rumstempen(luften isf) ett par grader relativt snabbt :)

• Gilla
Voh
  • Laddar…
HashtagPL400 skrev:
Energisnål, hmm... en värmekälla i form av en resistiv last ger ju i princip alltid en 1 till 1 utväxling ;)
Tror bägge alternativen kommer funka strålande. Har en liknande här hemma som höjer rumstempen(luften isf) ett par grader relativt snabbt :)
Ok, kanon! Då är nog det andra exemplet, konvektorelementet, det jag testar först. Det ser ju lite mer "propert" ut än att ha en kringflängande fläkt. Fast den kanske sprider värmen i rummet sämre än fläkten?

Den hade ju också en fläkt, så tror inte det är någon större skillnad i hur snabbt den värmer upp luften i rummet.

• Gilla
Voh
  • Laddar…
HashtagPL400 skrev:
Den hade ju också en fläkt, så tror inte det är någon större skillnad i hur snabbt den värmer upp luften i rummet.
Okidok, tack ska du ha.
Inte för att det är stora pengar det rör sig om men gött att veta att det inte är något värdelöst skräp som inte kommer funka...

Vi har ett flertal billiga byggfläktar och konvektorelement från Bauhaus, Jula o CO. Alla funkar, så det är mest skillnad på hur mycket fläkten låter samt det estetiska.

• Gilla
Voh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.