@pelrik: Läs Handbok för kombinerade sol- och biovärmesystem så kommer allt bli mycket klarare!

DUT betyder Dimensionerande UteTemperatur och talar i princip om att vid denna temperatur bör din panna/värmepump klara av att leverera husets effektbehov. Är numera ersatt av DVUT, Dimensionerande VinterUteTemperatur som är ett bättre mått för oss i norden.

Det finns ett par fördelar med solslinga i tanken och det är enkelheten och färre komponenter (en pump mindre bla) vilket gör det något billigare och ger något lägre risk för strul. Dock är det mycket mer effektivt att ladda tanken med värmeväxlare. Om detta kan man bla läsa här https://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Handbok_biosol-version_2010-1.pdf. Vissa delar i denna handbok finns även i ovan nämnda Handbok.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Tack för tipset.Men varför är det så jobbigt att läsa? :rolleyes:
Man får väl göra det då.

Hur som helst, jag blir snart tokig ändå med alla alternativ. Därför listar jag dem igen här så får vi se om det blir klarare. Fyll gärna på med för och nackdelar, eller kom med andra synpunkter.

Alt 1. Massugn med vattenburet system kopplat till väggvärme i lerklinade väggar. Fördelar: Mysigt, långvarig strålningsvärme, bra verkningsgrad och personlig känsla. Nackdelar: liten tank (ca 800 L), ovanligt system, hög installationskostnad (ca 150 000).

Alt 2. Pannrum med kulvert. Fördelar: Effektiv värme, få eldningstillfällen. Nackdelar: högteknologiskt. Tråkigt och opersonligt (ja det känns viktigt för oss). Dyr installationskostnad (ca 150 000).

Alt 3. Vattenmantlad eldstad typ braskamin eller kassett inne i huset. Fördelar: Billigare än alternativ 1 o 2. Nackdelar: lägre verkningsgrad. Eldas oftare. Liten tank eftersom platsbrist inne. (ca 1500 L max.)

Alt 4. Luftvärmepump med flera eldstäder som komplement. Fördelar: Vet ej. Nackdelar: Dånar, kostar el.

:cool:

Orsaken till att jag gick på vattenmantlad kamin alternativet var att jag inte hade utrymme för att bygga ett pannrum. Hade jag haft det så hade det kostat en hel del då ett nybyggt pannrum måste följa alla konstens regler. Det gäller iofs också om man bygger ett nytt pannrum i ett uthus, så det måste du ha med i dina beräkningar, det är inte bara kulvert och annat som du måste bygga.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi har kommit fram till att det blir för mycket att sätta in panna för tillfället. Istället funderar vi på ett vattenburet system inomhus med vattenmantlad insats. Så kan man alltid sätta in panna i framtiden.

Så alla tips på bra kvalitet och vad man ska tänka på kring det mottages tacksamt! Jag funderar nu på, jag har en gammal kamin stående som är vattenmantlad men anpassad för självcirkulation (tjocka rör). Är det ett alternativ eller är de väldigt ineffektiva? Varför är nya kaminer och insatser att föredra? Kan jag använda den gamla sparar jag ju ändå ca 20 000. Det jag kan tänka mig är problemet är att det blir mycket värme i rummet och inte så mycket till vattnet. Går det att förbättra den effektiviteten på något sätt? Mura in kaminen i isolerblock? :)

Så här ser den ut typ: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/...uP7qbSkG5WVisIvUyK5FQoqj6tM8XkomX2_d3ysxsdDWw

Redigerat:
Det jag kan säga är att framförallt se till att få nån form av ackumulatortank i systemet. Jag köpte allt utom kamin, element och rör från Nordic Värmesystem och jag kan verkligen rekommendera dem igen. Hör av dig om du vill ha fler tips på leverantörer t.ex. på elementen.

Självklart ska jag ha ack-tank :) Tack för tipset!

pelrik: Du har ett PM. :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.