Hej!
Jag tänkte demontera ett element för att renovera lite, sätta renoveringsgips bakom och få det lite snyggare när jag ändå fixar resten av rummet.
Har kollat lite i tidigare trådar men inte blivit så hemskt mycket klockare.
Vad jag förstått så vrider jag på termostaten för att stänga av inkommande vatten, insexmuttern för utgående vatten (åt vilket håll?), lätta på trycket med luftningsnippeln och sedan skruva av den stora vita muttern för att lossa själva elementet, efter att ha stängt av värmepumpen för att slippa onödigt mycket tryck.
Sedan stå med handdukar medans elementet skruvas av. Men för att vara på den säkra sidan så ska man väl även plugga igen när elementet är borta, men med vad?
Mätte yttermåtten där elementet sitter (vita muttern) och fick fram 26mm, men söker jag på t.ex elementplugg så finns det inget sådant, så hur gör jag? (Och vad är nr 4 för något?)
b180571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
blir många liter vatten att hantera. och det är inte rent vatten

Ett vanligt lock borde fungera! gå med bilden och måttet till typ hornbach eller liknande så får du rätt.

M
Jag tror at det kan gå rätt smidigt om man stänger tillopp och retur, sänker trycket i systemet till 0 bar och sedan lossar hela kopplingssatsen från rören.

Plugga sedan med klämkoppling.

Jag går inte i god för att ovan är problemfritt, men det borde inte komma många dl vatten om man gör så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.