Nu har jag letat runt här på forumet efter liknande problem, men fick inget 100% svar. Så jag gör en egen tråd.
Pannan är en Nibe EVC 240 (vet ej årsmodell, men inte senaste iaf).
Anslutet är radiatorer och golvvärme.
Följande bild visar hur trycket sjunker under en viss tid.
Några tips på hur jag bör gå vidare med utredningen?
För det är väl onormalt att trycket sjunker?
Kan göra en finare lista om ni inte ser vad det står.
Mvh Joel
Pannan är en Nibe EVC 240 (vet ej årsmodell, men inte senaste iaf).
Anslutet är radiatorer och golvvärme.
Följande bild visar hur trycket sjunker under en viss tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tips på hur jag bör gå vidare med utredningen?
För det är väl onormalt att trycket sjunker?
Kan göra en finare lista om ni inte ser vad det står.
Mvh Joel
Ingen som känner sig manad att hjälpa till? Nere på 1.7 i tryck nu.
0.7 såklart...
Jag har precis hittat orsaken i mitt system. Har du tur kan du fixa det innan det blir lika illa som här.
I mitt fall förstod jag inte problemet innan jag börjat få läckage.
Jag märkte redan förra vintern att mitt system pendlade ovanligt mycket i tryck beroende på utetemperatur, men då jag justerat mina värmekurvor lite samt begränsat rumstermostaterna i de rum jag inte använder antog jag att felet var där.
Nu efter att jag fått en läcka på systemet har jag tvingats sätta mig in i hur hela systemet fungerar och hittat ett expansionskärl där blåsan gått sönder.
Nu läcker en klämringskoppling vid mitt expansionskärl och jag kommer få byta lite delar.
Tur nog så besökte min flickvän en vännina vars man jobbar som rörmokare. Han hade alla delar jag behöver hemma så jag hoppas på att kunna byta allt under helgen. Eventuella andra kopplingar som jag kan behöva byta finns hemma på en biltemabutik i grannkommunen om det inte går att återanvända.
Mitt bekymmer är att försöka stänga av ledningar för att inte behöva tömma så mycket av systemet. Jag kan ha hittat några avstängningar men vet inte om det fungerar innan jag väl försöker.
I mitt fall kunde det gått värre. Det läckte precis vid elektronikenheten för styrningen till pannan och rann över varmvattenberedaren innan det kom ner till golvet. Det gjorde att det mesta hann dunsta bort innan det kommit ner något på golvet där jag kunde se det.
Jag verkar ha klarat all elektronik vad det verkar som.
I mitt fall förstod jag inte problemet innan jag börjat få läckage.
Jag märkte redan förra vintern att mitt system pendlade ovanligt mycket i tryck beroende på utetemperatur, men då jag justerat mina värmekurvor lite samt begränsat rumstermostaterna i de rum jag inte använder antog jag att felet var där.
Nu efter att jag fått en läcka på systemet har jag tvingats sätta mig in i hur hela systemet fungerar och hittat ett expansionskärl där blåsan gått sönder.
Nu läcker en klämringskoppling vid mitt expansionskärl och jag kommer få byta lite delar.
Tur nog så besökte min flickvän en vännina vars man jobbar som rörmokare. Han hade alla delar jag behöver hemma så jag hoppas på att kunna byta allt under helgen. Eventuella andra kopplingar som jag kan behöva byta finns hemma på en biltemabutik i grannkommunen om det inte går att återanvända.
Mitt bekymmer är att försöka stänga av ledningar för att inte behöva tömma så mycket av systemet. Jag kan ha hittat några avstängningar men vet inte om det fungerar innan jag väl försöker.
I mitt fall kunde det gått värre. Det läckte precis vid elektronikenheten för styrningen till pannan och rann över varmvattenberedaren innan det kom ner till golvet. Det gjorde att det mesta hann dunsta bort innan det kommit ner något på golvet där jag kunde se det.
Jag verkar ha klarat all elektronik vad det verkar som.
Tack för svar! Ska börja undersöka. Hoppas det löser sig för din skull också.
Klicka här för att svara