18 700 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Termostat gradering kontra temperatur
Jag har två typer av termostater, en trådlös variant för golvvärme på nedre plan och termostater på radiatorerna på övre plan. Radiatortermostaterna är Danfoss, antagligen RA2000 av nyare modell (huset byggt 2013) men jag vet inte exakt vilken, jag hittar ingen märkning på dem. Golvvärmetermostaterna (som är helt omärkta) har jag efter mycket om och men (tack google bildsök!) listat ut att det är Neotherm 466559640.
Nu till min fråga: Vilken måltemperatur motsvarar en viss inställning på dessa termostater? Danfossen är graderad 1-3 med några prickar mellan (går att vrida en bit förbi 3) och Neothermen är graderad 1-5.
Jag har googlat mig blå för att försöka ta reda på vad dessa steg är tänkta att motsvara för temperatur men kammat noll (däremot massor av mer teknisk information om t.ex. ventilerna). Jag har hittat någon manual för en annan Neotherm-termostat som säger att 3 = 19 C och en grad till per streck, vilket verkar stämma hyfsat med mina som ger 20-21 grader vid "3 och en prick". Danfosserna verkar vara liknande, man ska upp på 3 nånstans för att få 20-21 grader.
Det finns förstås en massa annan reglering inblandat med pumpar, shuntar, ventilinställningarna på radiatorerna, utomhustemperaturkompensation etc (värmekällan är fjärrvärme), men hela poängen med termostaterna är väl att ha en stängtemperatur som begränsar uppåt, och då kan det ju vara kul att veta vad denna är
Någon som vet vad någon av dessa graderingar motsvarar? Eller var jag kan hitta modeller på prylarna och eventuellt manualer? Eller varför det är så förtvivlat svårt att hitta den här informationen?
Tack på förhand!
Nu till min fråga: Vilken måltemperatur motsvarar en viss inställning på dessa termostater? Danfossen är graderad 1-3 med några prickar mellan (går att vrida en bit förbi 3) och Neothermen är graderad 1-5.
Jag har googlat mig blå för att försöka ta reda på vad dessa steg är tänkta att motsvara för temperatur men kammat noll (däremot massor av mer teknisk information om t.ex. ventilerna). Jag har hittat någon manual för en annan Neotherm-termostat som säger att 3 = 19 C och en grad till per streck, vilket verkar stämma hyfsat med mina som ger 20-21 grader vid "3 och en prick". Danfosserna verkar vara liknande, man ska upp på 3 nånstans för att få 20-21 grader.
Det finns förstås en massa annan reglering inblandat med pumpar, shuntar, ventilinställningarna på radiatorerna, utomhustemperaturkompensation etc (värmekällan är fjärrvärme), men hela poängen med termostaterna är väl att ha en stängtemperatur som begränsar uppåt, och då kan det ju vara kul att veta vad denna är
Någon som vet vad någon av dessa graderingar motsvarar? Eller var jag kan hitta modeller på prylarna och eventuellt manualer? Eller varför det är så förtvivlat svårt att hitta den här informationen?
Tack på förhand!
Tumregeln brukar vara att mitt på skalan är i häraden av 20 grader.
Men vilken inställning som exakt motsvarar en viss rumstemperatur beror på vilken slinga/radiator termostaten styr, rummets utseende och isolering, radiatorns placering osv. Därför är det helt omöjligt för termostatingenjören på konstruktionsavdelningen i termostatfabriken att gradera termostaten i exakta grader, man skulle isf få tillverka en speciell skala för varje termostat, varje kund och varje rum.
Den exakta skalan och inställningen får man därför fixa själv, gör en liten justering, vänta 24-48 timmar på att rumstemperaturen ska "svara" på justeringen och så får man hålla på tills man tycker det är bra.
Men vilken inställning som exakt motsvarar en viss rumstemperatur beror på vilken slinga/radiator termostaten styr, rummets utseende och isolering, radiatorns placering osv. Därför är det helt omöjligt för termostatingenjören på konstruktionsavdelningen i termostatfabriken att gradera termostaten i exakta grader, man skulle isf få tillverka en speciell skala för varje termostat, varje kund och varje rum.
Den exakta skalan och inställningen får man därför fixa själv, gör en liten justering, vänta 24-48 timmar på att rumstemperaturen ska "svara" på justeringen och så får man hålla på tills man tycker det är bra.
Det ante mig att det var något sådant, särskilt för radiatortermostaterna som sitter ganska nära radiatorn. Även om det tydligen finns olika varianter beroende på avstånd till fönsterbänk etc, så jag tänkt att det var kompenserat.
Golvvärmetermostaterna verkar stämma väl med mitt på skalan. Men enligt samma tumregel borde radiatortermostaterna vara på 2 för 20 grader? Det verkar inte alls stämma. Eller ska man måtta ut en mitt på hela skalan (den går från * (frostskydd?) till som sagt en bra bit förbi 3, vet inte var mitten hamnar riktigt). Nåja, jag får som sagt prova mig fram, men om någon vet så är jag tacksam för vägledning.
Golvvärmetermostaterna verkar stämma väl med mitt på skalan. Men enligt samma tumregel borde radiatortermostaterna vara på 2 för 20 grader? Det verkar inte alls stämma. Eller ska man måtta ut en mitt på hela skalan (den går från * (frostskydd?) till som sagt en bra bit förbi 3, vet inte var mitten hamnar riktigt). Nåja, jag får som sagt prova mig fram, men om någon vet så är jag tacksam för vägledning.
Radiatortermostaterna kan du kontrollera genom att titta när dem trycker in "piggen" på radiatorn.
Jag köpte nya Danfoss till mina radiatorer och det slog en del mellan dessa när dem stängde till ventilen.
Tror även att differensen på mina nya termostater var en halv grad mellan öppen och stängd ventil så det är ingen precisionsstyrning av temperaturen, dem gamla var nästan 2 graders differens så ännu värre.
Sedan använder jag bara termostaterna som begränsning när det blir för varmt i rummet annars är dem alltid fullt öppna och justerar värmen från pannan.
Jag köpte nya Danfoss till mina radiatorer och det slog en del mellan dessa när dem stängde till ventilen.
Tror även att differensen på mina nya termostater var en halv grad mellan öppen och stängd ventil så det är ingen precisionsstyrning av temperaturen, dem gamla var nästan 2 graders differens så ännu värre.
Sedan använder jag bara termostaterna som begränsning när det blir för varmt i rummet annars är dem alltid fullt öppna och justerar värmen från pannan.
Jag snubblade till slut över en beskrivning av skalan för min termostat och postar här ifall det kan hjälpa någon annan googlare. Tydligen är min termostat en RA 2970, 2977, 2978 eller 2972-MAX, en riktig snåltermostat. Lägena är som följer:
| = 7 °C
* = 9,5 °C
1 = 14 °C
2 = 17 °C
3 = 20 °C
Källa: http://se.varme.danfoss.com/pcmpdf/ra2000__keym_energy_vdtbd207.pdf
| = 7 °C
* = 9,5 °C
1 = 14 °C
2 = 17 °C
3 = 20 °C
Källa: http://se.varme.danfoss.com/pcmpdf/ra2000__keym_energy_vdtbd207.pdf
Klicka här för att svara