Jag håller på att rusta köket och kommer riva ut hela bjälklaget för att byta till ett nytt då golvet lutar.I samband med detta så tänker jag lägga vattenburen golvvärme, även i min tvättstuga och hall kommer jag att installera golvvärme.
Senare tänker jag konvertera övervåning samt vardagsrum från el.Min tanke är att byta ut varmvattenberedaren i källaren (Nibe 300L) till två st acumulatortankar på 500L vardera varav den ena med beredare. För uppvärmning av detta funderar jag på att installera en luftvattenpump ute och i köket en vattenmantlar kökspanna/spis som komplettering. Är detta en vettig lösning eller vad säger ni som vet ?
Senare tänker jag konvertera övervåning samt vardagsrum från el.Min tanke är att byta ut varmvattenberedaren i källaren (Nibe 300L) till två st acumulatortankar på 500L vardera varav den ena med beredare. För uppvärmning av detta funderar jag på att installera en luftvattenpump ute och i köket en vattenmantlar kökspanna/spis som komplettering. Är detta en vettig lösning eller vad säger ni som vet ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tycker det låter onödigt krångligt. Ska du investera i en värmepump så kör bara värmepumpen. Skippa acktankarna och kör bara innedelen till värmepumpen det räcker.
Jag tycker inte du bör koppla på en vattenburen kamin och skapa ett krångligt system. Kör i så fall hellre en kakelugn typ Gabriel.
Värmepump för varmvatten och grundvärme.
Kalelugn/kamin för sporadisk eldning för mysfaktor och sinnesro
En separat vedspis är ju nice också
Jag tycker inte du bör koppla på en vattenburen kamin och skapa ett krångligt system. Kör i så fall hellre en kakelugn typ Gabriel.
Värmepump för varmvatten och grundvärme.
Kalelugn/kamin för sporadisk eldning för mysfaktor och sinnesro
En separat vedspis är ju nice också
Håller fullständigt med föregående. Dagens värmepumpar om det så är berg- eller luft klarar en normalstor villas behov utan problem med möjligtvis lite elspets de få dagar det blir vrålkallt ute. Behöver du extra (mycket) varmvatten kan du installera en spetsberedare utöver värmepumpens integrerade slingberedare.
Klicka här för att svara