1 248 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Jordvärme - kalla radiatorer
Jag har nyligen köpt ett "nytt" hus där uppvärmningen sker genom en Thermia Duo 12 värmepump via jordvärmeslang. I huset finns till största del gamla radiatorer med slottsventiler.
Jag får ingen riktig värme i huset. Radiatorerna vill inte riktigt bli varma, och den råa, fuktiga känslan biter sig kvar. Jag söker tips på vad jag kan kontrollera själv innan jag kallar in en expert.
Jag har på entreplan vad jag kan se fyra slingor som leder upp mot övervåningen. En av dessa slingor har jag stängt av via ventiler. Kan det göra att hela systemet inte kan cirkulera som det ska? Det är tvårörssystem.
Pumpens driftläge är auto, och när den känner att det finns värmebehov så startar den och jag känner att tilloppet på radiatorkretsen blir varm, men sen stannar den inom någon minut och röret kallnar tills pumpen startar åter inom 15-20 minuter...
Alla radiatorer är avluftade samt även ventilerna i pannrummet som sitter på radiatorslingan.
En radiator blir varm, den första på slingan som sitter i pannrummet en meter från värmepumpen.
Vissa radiatorer på entreplan kan man känna är marginellt varma. Inga på övre plan.
Trycket på expansionskärlet visar 1kg.
Cirkulationspumpen snurrar.
Hjälp?
Jag får ingen riktig värme i huset. Radiatorerna vill inte riktigt bli varma, och den råa, fuktiga känslan biter sig kvar. Jag söker tips på vad jag kan kontrollera själv innan jag kallar in en expert.
Jag har på entreplan vad jag kan se fyra slingor som leder upp mot övervåningen. En av dessa slingor har jag stängt av via ventiler. Kan det göra att hela systemet inte kan cirkulera som det ska? Det är tvårörssystem.
Pumpens driftläge är auto, och när den känner att det finns värmebehov så startar den och jag känner att tilloppet på radiatorkretsen blir varm, men sen stannar den inom någon minut och röret kallnar tills pumpen startar åter inom 15-20 minuter...
Alla radiatorer är avluftade samt även ventilerna i pannrummet som sitter på radiatorslingan.
En radiator blir varm, den första på slingan som sitter i pannrummet en meter från värmepumpen.
Vissa radiatorer på entreplan kan man känna är marginellt varma. Inga på övre plan.
Trycket på expansionskärlet visar 1kg.
Cirkulationspumpen snurrar.
Hjälp?
Klicka här för att svara
