7 370 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Acceptabel diff på längderna på slingorna (vattenburen golvvärme)
Komforten måste ju bli helt kass.NICHOLAS J skrev:
Finns ju inget som slår ett flödes-injusterat (effekt) system med termostater i komfort. Obs i lätta golv.
Teori och praktik är sällan samma sak. Jag visar sig gärna en anläggning med lika långa slingor och utan termostater där man har utmärkt komfort. Har du vägarna förbi Skåne?TotalControl skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast det kanske hänger mycket på vilket hus allt ligger i också ? Ett nyare bra isolerat hus kanske är enklare att köra oreglerat i fördelarna medans ett äldre kanske behöver mer flås i en del slingor och andra inte.
Jag vet inte vad du menar med utmärkt komfort. Kanske där vi redan har en annan syn som gör hela den här diskussionen onödig.NICHOLAS J skrev:
Men jag vill har 22 grader i vardagsrummet och 20 grader i sovrummet. Mina döttrar är frusna av sig och vill ha 23 grader i sina rum.
Det är komfort för oss. Hur fixar du det med lika långa ostrypta slingor?
Du har helt rätt. Forskniing inom området inomhusklimat säger däremot att flesta människor tål inte mer än en grads temperaturavvikelse mot sin önskade temperatur innan det upplevs obehagligt. Min uppfattning är därför att man har lika (så nära som möjligt) temperatur i de utrymmen man vistas, annars blir det lätt klagomål från nära och kära. Naturligtvis är detta olika, och går inte att lösa utan individuell reglering i alla rum precis som du säger.
Klicka här för att svara