Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Hej!
Skall köpa ett hus från 1974. Rätt original. Idag sitter den här pjäsen i pannrummet, matad från en oljetank på 2 kbm. Frågan är vad det är för panna? Längst upp till höger i den oranga linjen står det bara "265". Den är troligen monterad ny 1974 när huset byggdes. Är det skillnad på 265 och 265B vad gäller pelletsmöjligheter? Tänkte nämligen slänga ut oljetank/brännare och stoppa in en beg Janfire Flex A eller något som jag hittar på Blocket som tillfällig lösning medans jag funderar på pellets eller bergvärme. Husetär sutterräng och pannrummet ligger mot den återfyllda väggen så en lagom ineffektiv panna med högtemp på radiatorkresten trycker väl ut fukten bättre än en BergVP.
/Anders
Skall köpa ett hus från 1974. Rätt original. Idag sitter den här pjäsen i pannrummet, matad från en oljetank på 2 kbm. Frågan är vad det är för panna? Längst upp till höger i den oranga linjen står det bara "265". Den är troligen monterad ny 1974 när huset byggdes. Är det skillnad på 265 och 265B vad gäller pelletsmöjligheter? Tänkte nämligen slänga ut oljetank/brännare och stoppa in en beg Janfire Flex A eller något som jag hittar på Blocket som tillfällig lösning medans jag funderar på pellets eller bergvärme. Husetär sutterräng och pannrummet ligger mot den återfyllda väggen så en lagom ineffektiv panna med högtemp på radiatorkresten trycker väl ut fukten bättre än en BergVP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Anders
Har själv en 265 men ser inte ut som din då min är några år äldre. Gjorde dock precis det du tänker igår dvs att jag köpte en flex-a och stoppade in.
Det diskuteras varmt och kallt om denna panna. Finns dem som säger att den är kass och lika många som säger att den är riktigt bra.
Men att stoppa in en pelletsbrännaren skall vara det bästa du kan göra med denna panna då den ej går att elda ved och olja är uteslutet. Är lite konverting av termostater osv som jag ej löst så jag har ej den i drift ännu. Men det är fullt möjligt att koppla in en pelletsbrännare då många gjort detta.
Det diskuteras varmt och kallt om denna panna. Finns dem som säger att den är kass och lika många som säger att den är riktigt bra.
Men att stoppa in en pelletsbrännaren skall vara det bästa du kan göra med denna panna då den ej går att elda ved och olja är uteslutet. Är lite konverting av termostater osv som jag ej löst så jag har ej den i drift ännu. Men det är fullt möjligt att koppla in en pelletsbrännare då många gjort detta.
Står det 265 så är det säkert en 265 också dvs. med varmvattenslinga. 265B har en varmvattenBeredare av koppar. Bor man där det är hög kalkhalt i vattnet kan man behöva kalka ur en varmvattenslinga. Du ser ut att ha en elpanna tillkopplad också vilket kan vara bra om pellets tar slut eller brännaren får startproblem.
Men varför ska du ha en janfire Flex A? Med den här pannan borde du ha en brännare som har fina inställningsmöjligheter och möjligheter att mäta upp den aktuella effekten enkelt. Hög effekt ger större pelletsförbrukning då just den här pannan fungerar mest ekonomiskt vid lägre effekt på brännaren.
Å andra sidan måste du upp i en effekt som inte ger kondens i skorstenen. Man brukar säga att rökgasen ska vara minst 80 grader en meter ned i skorstenen och det brukar innebära minst 140 grader ut från pannan. Ska pelletseldning vara något så ska det vara kul och enkelt.
Janfire Flex A har väl bara 2 effektlägen. med och utan underhållseld Är inte vanlig på mina breddgrader. Säljs alltid väldigt många på Blocket så tydligen vill folk byta till annat.
Men varför ska du ha en janfire Flex A? Med den här pannan borde du ha en brännare som har fina inställningsmöjligheter och möjligheter att mäta upp den aktuella effekten enkelt. Hög effekt ger större pelletsförbrukning då just den här pannan fungerar mest ekonomiskt vid lägre effekt på brännaren.
Å andra sidan måste du upp i en effekt som inte ger kondens i skorstenen. Man brukar säga att rökgasen ska vara minst 80 grader en meter ned i skorstenen och det brukar innebära minst 140 grader ut från pannan. Ska pelletseldning vara något så ska det vara kul och enkelt.
Janfire Flex A har väl bara 2 effektlägen. med och utan underhållseld Är inte vanlig på mina breddgrader. Säljs alltid väldigt många på Blocket så tydligen vill folk byta till annat.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Aha, så B står för Beredare? Trodde det stod för att B-modellen kom efter A. I alla fall, huset står i Göteborg, så kalk förekommer inte. Cylindern till vänster är en el någonting. Har aldrig sett en sådan förr men den har tre rattar ovanpå som man kan ställa temperatur på. Kommer inte ihåg märke men det var något känt. Ser ut som att den är parallellkopplad med pannan men fattar inte hur. Rätt mycket rördragning i den här installationen, tycker jag.
Flex A var mest ett exempel som jag läst att folk kör med. En BeQuem, Viking 16 GL eller annat är väl bättre, men dyrare tror jag. Vill lägga max 7-8 tusen på en beg brännare, annars köper jag nytt med garanti. BioBjörn säljer ju för 19000 med garanti och skruv. Beg förråd kan man få billigt.
Tar tacksamt emot tips på brännare som passar.
/Anders
Flex A var mest ett exempel som jag läst att folk kör med. En BeQuem, Viking 16 GL eller annat är väl bättre, men dyrare tror jag. Vill lägga max 7-8 tusen på en beg brännare, annars köper jag nytt med garanti. BioBjörn säljer ju för 19000 med garanti och skruv. Beg förråd kan man få billigt.
/Anders
A Anders_Nilsson skrev:Aha, så B står för Beredare? Trodde det stod för att B-modellen kom efter A. I alla fall, huset står i Göteborg, så kalk förekommer inte. Cylindern till vänster är en el någonting. Har aldrig sett en sådan förr men den har tre rattar ovanpå som man kan ställa temperatur på. Kommer inte ihåg märke men det var något känt. Ser ut som att den är parallellkopplad med pannan men fattar inte hur. Rätt mycket rördragning i den här installationen, tycker jag.
Flex A var mest ett exempel som jag läst att folk kör med. En BeQuem, Viking 16 GL eller annat är väl bättre, men dyrare tror jag. Vill lägga max 7-8 tusen på en beg brännare, annars köper jag nytt med garanti. BioBjörn säljer ju för 19000 med garanti och skruv. Beg förråd kan man få billigt.- janfire flex-a fungerar fint , har fler inställningar även janfire-NH fram brinnande pga lock med digital innställnigar, avläsningar fungerar också mycket bra till dessa pannor beställ dock alltid en extra tändspiral att ha hemma !
/Anders
Satte dit en Eurofire med en millenium 3 central och den har funkat förvånansvärt bra, va i samma sits men bestämde mig för att köra på med detta system tills pannan rasar då de funka såpass bra.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Den här tråden har ju några år på nacken. Kan väl berätta att elpannan rasade vintern 2013-14 och jag tröttnade på hela systemet. Tog mina sista besparingar och lånade upp en del och installerade bergvärme I april 2014 och det har jag inte ångrat.
Haha ojdå de hade ja helt missat
Klicka här för att svara