Halloj!

Har precis flyttat in i ett hus med vedpanna.
En fläktstyrd Euronom keram 35 från -94 kopplat till två ackumulatortankar på 750L styck.

Hur lång tid är normalt att det tar att värma tankarna?
Har idag lagt i ved 3 gånger. Ena tanken är uppe i 80 grader på toppen, andra är uppe i 35 på mitten och 40 grader ut på elementen.
Pannans fläkt går tills pannan är uppe i 85grader, varpå den stänger av tills tempen sjunkit under 80 och fläkten hoppar igång.

Ska verkligen fläkten stanna och ha uppehåll i 15min åt gången innan bägge tankarna är uppe i temp? Känns som det är dumt att inte pannan går när ändå inte tankarna är varma.

Det låter som att laddningen inte funkar som den ska. Fläkten ska i normalfallet aldrig stanna under eldning. Det är om man lägger på för mycket ved så att tankarna blir fulla. Vad har du för laddsystem? En laddomat-21?

Precis min tanke också. Känns inte som det stämmer..
Laddsystem? Hur lokaliserar jag vad jag har? :thinking:

Pannan och tankarna är ihopkopplade på något vis. Det måste finnas en pump. Förhoppningsvis sitter den på tillsammans med en termostatventil. Laddomat-21 är en vanlig variant.

Wilo smart 25/6 i läge 3. Om jag bildgooglat mig rätt :D.
Returen till pannan är 80 grader.

Sitter pumpen på något eller i anslutning till någon termostatventil. 80grader till pannan låter för högt.

Den sitter på returen till pannan längst ner. Sen går det någon styrning in i pannan. Där kan jag välja vilken temp den skall starta. Just nu inställd på 65-70 nånstans.

Om du inte har någon laddomat eller motsvarande så kommer du att ha samma temperatur som i tankbotten in i pannan. Det är inte bra, man riskerar att få kondens och korrosion i pannan. Men nu tycks det ju inte funka alls.

Okej.
Ja det har sett ut så här sen pannan installerades 94. Får nog be en röris kika över allt.
Men utan laddomat, borde inte tankarna komma upp i värme lika snabbt so med laddomat?:thinking:

Jo, det borde de. Det blir ingen skiktning under laddningen och man kan få kondensproblemen jag nämnde. Men man får värme i tanken ändå.

Då är jag med.
Får be en fackman kika på eländet.
Tack! :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.