1 956 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Ladda acktankar. Tid?
Halloj!
Har precis flyttat in i ett hus med vedpanna.
En fläktstyrd Euronom keram 35 från -94 kopplat till två ackumulatortankar på 750L styck.
Hur lång tid är normalt att det tar att värma tankarna?
Har idag lagt i ved 3 gånger. Ena tanken är uppe i 80 grader på toppen, andra är uppe i 35 på mitten och 40 grader ut på elementen.
Pannans fläkt går tills pannan är uppe i 85grader, varpå den stänger av tills tempen sjunkit under 80 och fläkten hoppar igång.
Ska verkligen fläkten stanna och ha uppehåll i 15min åt gången innan bägge tankarna är uppe i temp? Känns som det är dumt att inte pannan går när ändå inte tankarna är varma.
Har precis flyttat in i ett hus med vedpanna.
En fläktstyrd Euronom keram 35 från -94 kopplat till två ackumulatortankar på 750L styck.
Hur lång tid är normalt att det tar att värma tankarna?
Har idag lagt i ved 3 gånger. Ena tanken är uppe i 80 grader på toppen, andra är uppe i 35 på mitten och 40 grader ut på elementen.
Pannans fläkt går tills pannan är uppe i 85grader, varpå den stänger av tills tempen sjunkit under 80 och fläkten hoppar igång.
Ska verkligen fläkten stanna och ha uppehåll i 15min åt gången innan bägge tankarna är uppe i temp? Känns som det är dumt att inte pannan går när ändå inte tankarna är varma.
Det låter som att laddningen inte funkar som den ska. Fläkten ska i normalfallet aldrig stanna under eldning. Det är om man lägger på för mycket ved så att tankarna blir fulla. Vad har du för laddsystem? En laddomat-21?
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Pannan och tankarna är ihopkopplade på något vis. Det måste finnas en pump. Förhoppningsvis sitter den på tillsammans med en termostatventil. Laddomat-21 är en vanlig variant.
Sitter pumpen på något eller i anslutning till någon termostatventil. 80grader till pannan låter för högt.
Om du inte har någon laddomat eller motsvarande så kommer du att ha samma temperatur som i tankbotten in i pannan. Det är inte bra, man riskerar att få kondens och korrosion i pannan. Men nu tycks det ju inte funka alls.
Jo, det borde de. Det blir ingen skiktning under laddningen och man kan få kondensproblemen jag nämnde. Men man får värme i tanken ändå.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden