En fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag har problem med att min cbj många gånger vill köra ut för varmt vatten trots att inställd rumstemperatur redan uppnåtts.

Detta brukar rätta till sig efter att jag vridit ner rumstermostaten på typ 18 grader och startat om shuntenheten några gånger...

Just nu får jag den dock inte att vilja reglera ner, så nu har jag kopplat ur och shuntar manuellt för att inte svettas ihjäl inne. :)

Är det rumsgivaren som spökar tro, eller kan det vara ngt annat?

Har mailat Termoventiler och frågat också...

Jag hade för något år sedan ett problem med min något ålderstigna CBJ från 1996 som gjorde att den ibland "fastnade" i ett visst läge. Det visade sig efter diverse felsökning på kretskortet att det var nätadaptern som gav aningen för låg spänning. På skylten till kretskortet står det 15 V vid spänningsanslutningen, men adaptern var märkt 13V AC/250 mA. Jag bytte den ursprungliga nätadaptern till en 18 V DC-adapter som jag råkade ha liggande, och utrustningen har sedan dess fungerat helt perfekt. Vet inte om du har samma problem, men det kan ju vara värt att testa med en annan nätadapter.

Min är på 24VAC, och det lämnar adaptern också.

Nu idag funkar det igen, efter att jag startat om styrenheten och kört med rumstermostaten på typ 15 grader i någon timme...

Termoventiler har som vanligt en helt outstanding kundservice.

Nu är en ny rumsgivare på väg hem till mig, helt kostnadsfritt.

Hoppas bara att det är den som strular nu då..

😀

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Hur gick det - blev du kvitt problemet efter byte av rumsgivare?

Än så länge funkar det, men det har det ju gjort tidigare också efter ett antal omstarter.

Vågar inte riktigt ropa hej än... 😀

T Tottomannen skrev:
Än så länge funkar det, men det har det ju gjort tidigare också efter ett antal omstarter.

Vågar inte riktigt ropa hej än... 😀
En gammal tråd, jag vet.

Hur gick det? Jag lider av ett liknande problem.

Det går bra fortfarande, gissningsvis var det rumsgivaren som spökade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.