Byggahus.se

Dålig cirkulation/kraftig skiktning i ackumulatortankar

1. G
    Medlem · 16 inlägg

Grayscale

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20191025_153140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20191025_153154.jpg
    Hej.

Besöker just nu mina farföräldrar som meddelar att de har problem med värmesystemet till huset. Rörmokaren har varit här idag, men problemet kvarstår och det går inte att få tag på honom för tillfället. Därför vänder jag mig till er då jag vill hjälpa dem, men är helt okunnig inom detta.

Promblemet är som rubriken säger en kraftig skiktning i ackumulatortankarna.
    I vanliga fall ligger de jämnt på 75-80 grader på alla nio mätarna (3×500l tankar, tre mätare på varje).
    Idag ligger de på 90 grader högst upp, följt av 55 och 17 grader nedanför. Ganska jämnt i alla tre, förutom tanken längst bort från pannan som håller lite varmare i mitten än övriga.

Pannan är en Viadrus U22 (ca 10år) laddomat (betydligt yngre).

Rörmokaren har som sagt varit här idag och plockade isär vissa delar, men felet kvarstår.

Vore tacksam för hjälp. Kollar in här om en stund igen, för nu ska jag kratta upp de löv som ännu inte blåst in till grannen.

/K

2. G
    Medlem · 16 inlägg

Grayscale

Medlem
    Bilderna kom tydligen i oordning, men de syns iallafall

3. D
    Medlem · E · 27 649 inlägg
    Det ska vara bra skiktning. Men så bra brukar det inte bli vid laddning. Frågan är om laddpumpen går. Men att det är stark skiktning är inte i sig ett problem, det är bra.

4. G
    Medlem · 16 inlägg

Grayscale

Medlem
    Jag är okunnig som sagt. Brukar fylla pannan åt dem när jag är på besök men har aldrig sett den övre tempvisaren över 80 grader innan. Det brukar vara ganska utjämnat i alla tankar en stund efter att den tempen är uppnådd i vanliga fall.

Nu när jag stod och fotade lät det som att det började koka inuti pannan och bubbla en kort stund för att sedan tystna igen.

De har en oljepanna också som de får använda för tillfället för att få värme och varmvatten, men jag tycker det är surt att de ska behöva betala för dyr olja när de har massvis med skog att hämta gratis ved ifrån...

5. J
    Medlem · Stockholm · 7 199 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Låter som problem med laddomaten tycker jag. Som sagt ovan, frågan om laddpumpen går?

6. G
    Medlem · 16 inlägg

Grayscale

Medlem
    Det låter som att det spolas i rören. I övrigt är det ganska tyst i pannrummet.

Vart sitter laddpumpen?

Om det är den som felar kan ju jag tycka att rörmokaren borde kollat den iom att han blev hitkallad pga skiktningen... Det är bara min farfar som är hemma nu och han vet inte riktigt vad rörmokaren gjorde.

7. D
    Medlem · E · 27 649 inlägg
    Den gröna saken som syns på de två nedrebilderna är laddpumpen. Den ska gå när det brinner i pannan. Ev styrs den av en rökgasgivare.

8. G
    Medlem · 16 inlägg

Grayscale

Medlem
    Den är helt tyst. Då är det antingen en givare/sensor som är paj eller pumpen.

Helt otroligt att jag har en bil full med verktyg med mig, men inte en enda sort spänningsprovare...

Någon som vet vart i Göteborg man kan köpa en pump imorgon om vi inte får tag på rörmokaren idag?

9. J

Medlem
    Det enda stället jag kan komma på är Jula som har en egen modell men jag vet ju inte om den passar fysiskt. Finns både i 130 mm och 180 mm. Jula finns i Kållered, Partille, Sisjön och Kungälv.

10. R
    Medlem · stockholm · 1 919 inlägg

roke

Medlem
    Innan du köper ny pump. Kolla först att pumpen faktiskt får ström som den ska (när pannan brinner.)
    Det kan ju vara termostaten som ska starta/stoppa som felar/står fel. Eller givaren som ska känna temperaturen kanske lossat, eller nåt. Kanske nån start/stopp knapp, eller hur det nu funkar på den pannan, som felar.

11. G
    Medlem · 16 inlägg

Grayscale

Medlem
    Ytterligare felsökning är givet innan jag byter något, men jag hade velat ha delar innan jag börjar så man slipper sätta sig i bilen och göra en inköpsrunda när allt är isärplockat.

Nu har vi dock fått tag på rörmokaren som också säger att pumpen är trasig, så han kommer på måndag och kollar på det hela. Tydligen var det samma sak för två år sedan har jag fått reda på...

Så fort jag kommer hem ska jag sätta mig och läsa på lite hur denna typen av värmesystem funkar

12. J

Medlem
    Om det t.ex. är mycket smuts i värmevattnet så förkortas livslängden på cirkulationspumparna. Om det finns ett smutsfilter (oftast på värmereturen) är det bra att kontrollera detta och rensa silen. Den nya typen har ett vred som stänger av värmevattnet så man kan öppna skruvlocket och plocka ut silen med en tång. Äldre typ sitter snett ca 45 grader mot röret som en liten liten burk. Då måste man stänga av värmevattnet någonstans före och någonstans efter.

13. S
    Medlem · 560 inlägg

Stegatorparn

Medlem
    • Laddar…
  14. L
    Husägare · Skåne · 4 519 inlägg
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.