2 533 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Nytt hus och kommande vinter
Jag gissar att vredet ställer positionen på en potentiometer. Om det inte händer något kan det vara potentiometern som är kass, men jag vet inte om det skulle ge symptomet att den inte värmer.J jimbomas skrev:
Nja. Det styrs av effektbehovet som i sin tur styrs av tex isolering, ev tillskott (llvp, kamin), möjligen kan även flödet i radiatorkretsen inverka. Slutligen spelar radiatorernas storlek (eller snarare förmåga att avge effekt vid en viss framledningstemp och rumstemp) stor roll. Går att räkna på men går förmodligen bra mycket snabbare att prova sig framJ jimbomas skrev:
Ja, det låter väl rimligt att det är så. Jag får kolla utetemperaturen och hur det rör sig, om det rör sig allt. Blir det ett par grader kallare så borde ju temperaturen i elementen gå upp också tycker jag. Den stod på under 20 grader när jag tog över huset och utan ändringar så står den nu på 21, och det är ändå 9 grader varmt ute så kanske inte helt orimligt.V Viktor_F skrev:
Skickade ner en utomhusdel på en termometer i elementet och den visar 23,4 grader och har 18,6 just nu i det rummet så någon värme finns ju där. Får elda kaminen och jobba snabbt på tangentbordet så håller jag värmen tills jag vet hur det hela fungerar.
Om någon annan har en likadan panna tar jag i alla fall gära emot tips.
Bästa svaret
CTC Electronik den finns inte längre
Den med A B C D ska stå i mellan C och D , sen ställer du fin på 0 och väntar ett dygn, är det för svalt i huset vrider du upp
fin till 2,5 och väntar ett dygn, fortsätt så tills du är nöjd, är det för varmt så sänker du fin med 2,5 med fin så är det vattentemperaturen som ändras och med det även tempen i huset, Vi d 0 grader ute så är en tumregel + 42 C ut på vattnet till elementen. Dom 3 röda med kw på är stegen som kopplas in och lyser i ordning uppifrån 1 , 2 , 1+2 , 3 , 3+1 , 3+2.
Ratten med nattsäkning ska stå på min, i övrigt så ser det ut som att klockan inte är programerad, den har bara med nattsänkningen att göra och är ett otyg som gör att tempen åker jojo i huset
Den med A B C D ska stå i mellan C och D , sen ställer du fin på 0 och väntar ett dygn, är det för svalt i huset vrider du upp
fin till 2,5 och väntar ett dygn, fortsätt så tills du är nöjd, är det för varmt så sänker du fin med 2,5 med fin så är det vattentemperaturen som ändras och med det även tempen i huset, Vi d 0 grader ute så är en tumregel + 42 C ut på vattnet till elementen. Dom 3 röda med kw på är stegen som kopplas in och lyser i ordning uppifrån 1 , 2 , 1+2 , 3 , 3+1 , 3+2.
Ratten med nattsäkning ska stå på min, i övrigt så ser det ut som att klockan inte är programerad, den har bara med nattsänkningen att göra och är ett otyg som gör att tempen åker jojo i huset
Tack så mycket!J jonaserik skrev:CTC Electronik den finns inte längre
Klockan är inte programmerad det stämmer, men har inte för avsikt att använda den heller då jag håller med dig om nattsänkning, känns snarare som att det skulle förbruka mer el. men då ska jag lattja lite med finjusteringen och hålla koll på termometern!
Har vart iväg på jobb så vart först igår kväll jag hade möjlighet att ändra på pannan. Nu står den på mellan C/D och +2,5 i finjustering och då visar termometern på pannan 22 grader efter 12 timmar. Termometer nedstucken i ett fullt öppet element visar 24 grader och det var en aning varmare i gillestugan i morse. Skruvade upp finjusteringen till +5 grader och avvaktar tills imorgon och ser om det gör någon skillnad.
Återkommer!
Återkommer!
Ja 1,85 och 3,7 tänds oftast de gånger jag hinner se (en i taget). Hör också att den slår av och på ibland. Ja det är +13 grader ute och soligt.
Jag eldar i gillestugan på mornarna för det har varit lite kallt så det för först imorgon jag egentligen ser vad jag får för effekt, värmen håller sig kvar länge här nere räcker att elda på två vändor på morgonen så har man över 20 grader hela dagen. Men tempen i elementen har gått från 24 till 27,3 från att jag höjde temperaturen på finjusteringen med 2,5 grader i morse så det verkar ju fungera som det ska.
Jag eldar i gillestugan på mornarna för det har varit lite kallt så det för först imorgon jag egentligen ser vad jag får för effekt, värmen håller sig kvar länge här nere räcker att elda på två vändor på morgonen så har man över 20 grader hela dagen. Men tempen i elementen har gått från 24 till 27,3 från att jag höjde temperaturen på finjusteringen med 2,5 grader i morse så det verkar ju fungera som det ska.
Nu tog det en jävla fart när jag vred på +5 grader på finjusteringen, temp i elementet på 30 grader så det känns helt ok. Avvaktar och ser.
Jag har inte luftat elementen själv men enl. tidigare ägare gjort nyligen och de blir jämnvarma så verkar inte finnas någon luft i systemet.
Jag har inte luftat elementen själv men enl. tidigare ägare gjort nyligen och de blir jämnvarma så verkar inte finnas någon luft i systemet.
Vart lite väl varmt på övervåningen då tre element inte gick att stänga av. Konstaterade att det första elementet hade en trasig ventil och tänkte strypa returen. Tji fick jag då den gick sönder och jag fick öva på att paniktömma systemet. Så nu får jag kika på lite nya elementdelar... livet som husägare. 
Nu är det ju inte sommarvärme ute och kanske inte bästa säsong att vara utan värme.
Men jag hade ändå försökt byta ventiler på alla radiatorer på en gång så man vet att de är samma sort och fungerar. Termostater därefter.
Men jag hade ändå försökt byta ventiler på alla radiatorer på en gång så man vet att de är samma sort och fungerar. Termostater därefter.
Nej det är väl aldrig rätt säsong när man upptäcker sånt härÅsa Lund skrev:
Men jag har i alla fall LLVP som värmer hela bodelen, var där jag ville stänga av element så de bara kör i källaren. Får se hur jag gör. Kan ju alltid göra det i vår också när jag har lite mer tid, för att förbereda för vintern. Var inte direkt jobbigt att tömma, men det tar väl lite tid att fylla och lufta såklart.
Klicka här för att svara