Hej
Jag reser bort i 5 veckor. hur kan jag göra med pellets pannan?
En full pellets förråd kommer inte räcka till om jag kör som vanlig ( automat shunt).
Det finns semester val också på pannan vad innebär detta?
Eller kan jag köra manuellt på låg nivå?
Eller kör på el... men blir det mycket dyrare då?
Hoppas ni har som tips hur jag kan göra. tack alla. Hälsning.
Jag reser bort i 5 veckor. hur kan jag göra med pellets pannan?
En full pellets förråd kommer inte räcka till om jag kör som vanlig ( automat shunt).
Det finns semester val också på pannan vad innebär detta?
Eller kan jag köra manuellt på låg nivå?
Eller kör på el... men blir det mycket dyrare då?
Hoppas ni har som tips hur jag kan göra. tack alla. Hälsning.
Brukar inte pannor gå över till el när bränslet tar slut? Så gjorde vår gamla oljepanna.
Jag har idag en vedpanna och har funderat på att koppla så att elen går in när man är borta längre tider än en vecka eller så.
Jag har idag en vedpanna och har funderat på att koppla så att elen går in när man är borta längre tider än en vecka eller så.
Laddar du fullt med pellets så står det sig ett tag ställ ner tempen på pellets till låg temp och sedan ställer du termostaten för el
kanske 10 grader under, då kommer elen att gå in när pannan kallnar. Sen vilken temp du vill att det ska vara i huset är en smaksak. Kan vara lite svalt vid hemkomst. Vet inte vad du har för inställningar på termostaterna nu.
kanske 10 grader under, då kommer elen att gå in när pannan kallnar. Sen vilken temp du vill att det ska vara i huset är en smaksak. Kan vara lite svalt vid hemkomst. Vet inte vad du har för inställningar på termostaterna nu.
beror ju helt på vad man har för setup om det går över till el automatiskt eller inte. har själv en gammal oljepanna med pelletsbrännare som primär värmekälla, men där det också finns elpatron. och här är det pellets ELLER el som gäller, i mitt fall går det inte att ställa in så det slår över till elpatron när pelletsen tar slut. så känns konstigt att förutsätta att det funkar på TS anläggning innan vi vet mer.
mindre risk för driftstopp, ja. men minimal merkostnad? vi snackar fem veckor, i alla fall hos mig så kostar drift på elpatron dubbelt så mycket som pellets.TomasJor skrev:
med det sagt hade jag också valt el i det här läget, och helt enkelt fått acceptera att det kostar mer. men jag hade givetvis dratt ner tempen först. tex varmvatten är det ju onödigt att producera när ingen är hemma.
Är det verkligen så stor skillnad?major_tom skrev:
mindre risk för driftstopp, ja. men minimal merkostnad? vi snackar fem veckor, i alla fall hos mig så kostar drift på elpatron dubbelt så mycket som pellets.
med det sagt hade jag också valt el i det här läget, och helt enkelt fått acceptera att det kostar mer. men jag hade givetvis dratt ner tempen först. tex varmvatten är det ju onödigt att producera när ingen är hemma.
Av olika orsaker står min pellets still sen 2 år så jag kör bara elpatron nu. Min årskostnad är nu ca 26 kSEK, vad den var med pellets vet jag inte exakt men ett överslag ger 20-24 inkl el.
kan säkert vara olika beroende på vad man har för panna och patron, men för mig är det så i alla fall. när jag räknade på det vintern 2017-18 så kostade ett dygn med elpatron ca 100 kr, och ett dygn med pellets typ 55 kr ink hushållselTomasJor skrev:
J jonaserik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto