J
Hej
Jag reser bort i 5 veckor. hur kan jag göra med pellets pannan?
En full pellets förråd kommer inte räcka till om jag kör som vanlig ( automat shunt).
Det finns semester val också på pannan vad innebär detta?
Eller kan jag köra manuellt på låg nivå?
Eller kör på el... men blir det mycket dyrare då?
Hoppas ni har som tips hur jag kan göra. tack alla. Hälsning.
 
Åsa Lund
Sänk temperaturen i huset och be en granne om hjälp att fylla på pellets under tiden?
 
J
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Sänk temperaturen i huset och be en granne om hjälp att fylla på pellets under tiden?
Det går inte de är över 90 år gamla. har inga sociala kontakter här. Annars var det inga problem.
 
Kör på el, mindre risk för driftstopp och minimal merkostnad.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Brukar inte pannor gå över till el när bränslet tar slut? Så gjorde vår gamla oljepanna.
Jag har idag en vedpanna och har funderat på att koppla så att elen går in när man är borta längre tider än en vecka eller så.
 
Laddar du fullt med pellets så står det sig ett tag ställ ner tempen på pellets till låg temp och sedan ställer du termostaten för el
kanske 10 grader under, då kommer elen att gå in när pannan kallnar. Sen vilken temp du vill att det ska vara i huset är en smaksak. Kan vara lite svalt vid hemkomst. Vet inte vad du har för inställningar på termostaterna nu.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har bara termostater på elementerna.
De går att sänka. men pelletspanna går inte över till el förbrukning när pellets tar slut.
Mannkan välja mellen pellets eller el tror jag.
Och det finns semester modus också.
 
Nog är det väl så att det finns en väljare på pannan som visar både El- och pellets, brukar vara någon ratt som visar El respektive panna och någon symbol med både el och pellets ( en blixt+ panna ) Ta ett foto på panelen
 
beror ju helt på vad man har för setup om det går över till el automatiskt eller inte. har själv en gammal oljepanna med pelletsbrännare som primär värmekälla, men där det också finns elpatron. och här är det pellets ELLER el som gäller, i mitt fall går det inte att ställa in så det slår över till elpatron när pelletsen tar slut. så känns konstigt att förutsätta att det funkar på TS anläggning innan vi vet mer.
 
tttomten TomasJor skrev:
Kör på el, mindre risk för driftstopp och minimal merkostnad.
mindre risk för driftstopp, ja. men minimal merkostnad? vi snackar fem veckor, i alla fall hos mig så kostar drift på elpatron dubbelt så mycket som pellets.

med det sagt hade jag också valt el i det här läget, och helt enkelt fått acceptera att det kostar mer. men jag hade givetvis dratt ner tempen först. tex varmvatten är det ju onödigt att producera när ingen är hemma.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
mindre risk för driftstopp, ja. men minimal merkostnad? vi snackar fem veckor, i alla fall hos mig så kostar drift på elpatron dubbelt så mycket som pellets.

med det sagt hade jag också valt el i det här läget, och helt enkelt fått acceptera att det kostar mer. men jag hade givetvis dratt ner tempen först. tex varmvatten är det ju onödigt att producera när ingen är hemma.
Är det verkligen så stor skillnad?

Av olika orsaker står min pellets still sen 2 år så jag kör bara elpatron nu. Min årskostnad är nu ca 26 kSEK, vad den var med pellets vet jag inte exakt men ett överslag ger 20-24 inkl el.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Nog är det väl så att det finns en väljare på pannan som visar både El- och pellets, brukar vara någon ratt som visar El respektive panna och någon symbol med både el och pellets ( en blixt+ panna ) Ta ett foto på panelen
Ok ska göra det imorgon!
 
tttomten TomasJor skrev:
Är det verkligen så stor skillnad?

Av olika orsaker står min pellets still sen 2 år så jag kör bara elpatron nu. Min årskostnad är nu ca 26 kSEK, vad den var med pellets vet jag inte exakt men ett överslag ger 20-24 inkl el.
kan säkert vara olika beroende på vad man har för panna och patron, men för mig är det så i alla fall. när jag räknade på det vintern 2017-18 så kostade ett dygn med elpatron ca 100 kr, och ett dygn med pellets typ 55 kr ink hushållsel
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Nog är det väl så att det finns en väljare på pannan som visar både El- och pellets, brukar vara någon ratt som visar El respektive panna och någon symbol med både el och pellets ( en blixt+ panna ) Ta ett foto på panelen
Displayen på en värmepump visar texten SEMESTERFUNKTION NEJ med knappar för navigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som justerar en värmepumpskontroll med texten "SNABBINSTEGNING AV ELEFFEKTEN?" på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger pekar på kontrollpanel för värmesystem med texten "BRÄNNARE KOPPL. DIFFERENS: 16C" på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som trycker på en knapp med texten "TILLÅT EL-TILLSKOTT? JA" på en uppvärmningsanordnings display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som trycker på en knapp på en digital panel med texten "ELTILLSKOTT BARA VID PROBLEM? NEJ" på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger som justerar temperaturinställningen till 45°C på en digital värmesystemskontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person justerar termostat med texten "SÄNK RUMSTEMP. VID TILLSKOTT 5C" på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger trycker på en knapp på en värmepannas kontrollpanel med texten "Ext. BLOCK (J4): SLUTANDE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som justerar inställningar på en värmepumps kontrollpanel med texten "STÄNG CPUMP VID BLOCK.?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fingers trycker på knapp på elpannas display med text "STÄNG EL&BRÄNN. VID BLOCK.?" och alternativet "JA" markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som trycker på en knapp på en kontrollpanel med displaytexten "UR {8}: SLUTANDE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som trycker på en knapp på en värmepumpsdisplay med texten "MANÖVRERA SHUNT?" på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger som justerar en maxeffekt på en värmepumps display till 9kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person trycker på en displaypanel med texten "SNABBINSTÄLLNING AV ELEFFEKTEN?" på en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger pekar på en digital display på en värmepanna med texten 'BRÄNNARE KOPPL. DIFFERENS: 16C' och två knappar under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns tydligen allt i manöver på din panna :Dbara ställa in, kanske prova om du hinner innan du ska åka,
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.