Hej,

Fått ett felmeddelande som inte finns med i manualen. Vattnet värms upp till ca 60 grader och sedan när tempen når 48 så går den på full maskin upp till 60 grader och slår ifrånsig och upp kommer meddelandet, temperaturen är inställd på 51 GT3. Ungefär 1gång i timmen slår den ifrån sig enligt logg.

Åtgärd som jag gjort är att rensat filter samt satt hastigheten på pumpen som skickar ut värmen till nivå 3/3, var 2/3 innan. Vad kan vara fel? Se bifogad fil

Edit. Jag sökte lite fle först, hittade nu mer saker att felsöka alternativt byta ut en slang.

Redigerat:
Hur lyder felmeddelandet? Ser ingen bifogad fil

Så här, vad är normalt att ställa in VV på för temperatur?

• Värmesystemets kontrollpanel med felmeddelande "Deltat över värmebäraren är för högt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Latexfacet Latexfacet skrev:
Så här, vad är normalt att ställa in VV på för temperatur?
51 grader på gt3 brukar funka bra.
Kolla under ”här ser du alla temperaturer” och se om givarna för värmebärare fram och retur visar rimliga värden ( när värmepumpen går).

L lordi skrev:
51 grader på gt3 brukar funka bra.
Kolla under ”här ser du alla temperaturer” och se om givarna för värmebärare fram och retur visar rimliga värden ( när värmepumpen går).
Ut visar 44,2 och in 30,4

Ut visar 44,2 och in 30,4
Men de stiger sakta men säkert, nu 44,8 och 31,7, nu slog den av dock

Samma fel för mig förra året. Bytte all flexislang i pumpen då den blir stel och krakelerar invändigt med tiden. Passa på att byta unionventilerna som sitter på cirk.pumpen. Dessa läcker "alltid".

Men de stiger sakta men säkert, nu 44,8 och 31,7, nu slog den av dock
Ja, det är högt delta-t. Optimalt är 7-8 graders differens. Givarna verka ok iaf.

Om filtret är rensat, så skulle jag också misstänka slangarna. Gummit brukar släppa på insidan när de blir torra och gamla.
De ska kännas mjuka och fina och inte stenhårda.
Vid slangbyte så brukar man även backspola kondensorn (växlaren) för att få ut ev skräp som kan ha fastnat.

• Gilla
Skarfen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.