Sitter och funderar på det här med fotogenkamin utan skorsten, t ex Julas variant. Om man sätter en rökhuv ovanför den, ansluten till nån slags skorsten, visst borde nästan alla avgaser (inkl kolmonoxiden) försvinna ut då?

jag tänker mig nåt liknande som ovanför eldstaden i en grillkåta. Huven brukar väl vara lite större diameter än eldstaden, och ca 1 m ovanför.

Såklart försvinner en del värme ut också, men det gör det även utan skorsten om man måste vädra titt som tätt.
 
Finns ju skortstensfria kaminer som du använder spisbränsle till, en flaska räcker till 8-10 timmar
 
L Lucaskarlsson1 skrev:
Finns ju skortstensfria kaminer som du använder spisbränsle till, en flaska räcker till 8-10 timmar
fast det är väl mest prydnadskaminer utan nån egentlig effekt? Jag menar riktiga fotogenkaminer på minst 2 kW.
 
JAG
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
fast det är väl mest prydnadskaminer utan nån egentlig effekt? Jag menar riktiga fotogenkaminer på minst 2 kW.
Har min skortstensfria som värmer upp 15 kvadrat, och dem finns även i gjutjärn och täljsten för att behålla värmen efter eldning
 
Om du vill ha en kamin med skorsten så är det väl bättre att skaffa en kamin med skorsten än att bygga om en som är avsedd att gå utan. Har du nog med ventilation i allmänhet lär det inte vara farligt att ha den utan ventilation. Men fotogenkaminer brukar lukta en del.
 
L Lucaskarlsson1 skrev:
JAG

Har min skortstensfria som värmer upp 15 kvadrat, och dem finns även i gjutjärn och täljsten för att behålla värmen efter eldning
mjo, men vilken effekt har dom?
 
A Avemo skrev:
Om du vill ha en kamin med skorsten så är det väl bättre att skaffa en kamin med skorsten än att bygga om en som är avsedd att gå utan. Har du nog med ventilation i allmänhet lär det inte vara farligt att ha den utan ventilation. Men fotogenkaminer brukar lukta en del.
Jo jag vet att dom luktar, jag har en som används flitigt. Det är mer en teoretisk fråga om hur man skulle kunna göra.
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
mjo, men vilken effekt har dom?
Min ligger på 1.5 KW
 
L Lucaskarlsson1 skrev:
Min ligger på 1.5 KW
på tok för litet för det jag funderar på, men fint som underhållsvärme. Ska man värma upp ett kallställt utrymme inom rimlig tid krävs lite mer.

jag klurar vidare på om och hur en rökhuv skulle fungera.
 
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
på tok för litet för det jag funderar på, men fint som underhållsvärme. Ska man värma upp ett kallställt utrymme inom rimlig tid krävs lite mer.

jag klurar vidare på om och hur en rökhuv skulle fungera.
Annars en vanlig kamin med antingen top anslutning eller mura med isokern block att mura med lim och bakansluta. finns många olika lösningar, lycka till
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Blir det inte mindre lukt från en gasolkamin? Det finns ju annars varmvindar som är fotogenkaminer avsedda att anslutas till skorsten. Inte så vanliga längre. Men hittar du en kan den vara billig.
 
A Avemo skrev:
Blir det inte mindre lukt från en gasolkamin? Det finns ju annars varmvindar som är fotogenkaminer avsedda att anslutas till skorsten. Inte så vanliga längre. Men hittar du en kan den vara billig.
jo lite mindre lukt från en gasolkamin, men jag upplever att det blir en massa fukt av dom. Plus att dom väsnas lite. Varmvind har jag kikat på lite, verkar ju intressanta.

men det är som sagt ett mer teoretiskt problem, mina värmebehov löser jag med vanlig vedkamin. Det här var mest en tanke jag fick och lyckades inte släppa den helt :)
 
Man ska ha respekt för kolmonoxid(CO) som bildas vid icke fullständig förbränning. Var det inte några tailändska bärplockare som tyckte det var kallt i husvagnen och tog in kolgrillen med den fina goda glöden. De dog av kolmonoxidförgiftning. Sådant kan man få för sig att göra utan att tänka och följderna blir förödande.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Japp, och det är vanligt med liknande olyckor i husvagnar, båtar, tält, fiskearkar och vakkojor. Jävligt läskigt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.