B
Har ett vattenburet element i källaren som det inte kommer någon värme ur. Framledningen är varm men returen är iskall. Jag gissar att radiatorn är inkopplad senare än resterande. Mätningen kommer ovanifrån. Kan det vara orsak till problemet? Ventilen är bytt av rörmokare och fullt öppen så jag tror inte problemet ligger i den.

/c

• Vattenburet element i en rörig källare med hyllor fulla av förvaringslådor och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är ventilen varm så sipprar det lite vatten igenom elementet. När byttes ventilen?
Kontrollera att returventilen är helt öppen. Käglan skall vara i höjd med ventilhuset.

B
S Stegatorparn skrev:
Är ventilen varm så sipprar det lite vatten igenom elementet. När byttes ventilen?
Kontrollera att returventilen är helt öppen. Käglan skall vara i höjd med ventilhuset.
Ok. Då låter det som att returen kanske är strypt då. Ventilen byttes för ett år sedan, och radiatoen har avgett lite värme vid något tillfälle vet jag.

Hur öppnar jag returen fullt? Är det mutter som sitter på returrätt en bit upp?

• Vitmålad radiator med termostatventil, omgiven av rör och flagnande väggfärg.
    Skapa konto
  • Radiator med synliga anslutningsrör och en stängd ventil, placerad intill en gammal vägg och klinkergolv.
    Skapa konto
S
Det sitter ett lock på ventilen som du skruvar loss. Ventilen verkar gammal så det kommer lite vatten men inget att oroa sig för. Ställ en liten skål under eller en rejäl trasa.
Käglan i ventilen som skall vara i nivå med kanten är försedd med ett mejselspår. Justera vid behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.