Behöver ta bort ett element i hallen i vårt radhus. Ska installera garderober så det kan inte stå kvar. Men vi har ett till lite mindre 1,5m bort längre in som jag tror ändå räcker. Osäker om man måste koppla bort vattnet eller om det räcker att stänga av värmen till elementet och sätta dit någon slags koppling? Går det fast rören ser ut som de gör?
Tacksam för hjälp!

• Närbild av röranslutningar till ett radiatorselement i en hushållsmiljö med synliga ventiler och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämringskoppling med ändlock på rören som går upp till koppel.
Töm systemet och kapa rör. Mät rör och hitta kopplingar innan du börjar.

allexx allexx skrev:
Klämringskoppling med ändlock på rören som går upp till koppel.
Töm systemet och kapa rör. Mät rör och hitta kopplingar innan du börjar.
Hej,

jag håller med om ändlock på rören som går upp till kopplet men vad menar du med kapa rör? Det är väl inga rör som behöver kapas om man kör med ändlock eller missar jag ngt nu?

När jag gjort liknande övningar hemma tagit bort/satt dit radiatorer har jag inte tömt hela systemet. Det brukar räcka att stänga av pannan och sen ha en hink under (iaf. i mitt system), det brukar komma ett par liter när man skruvar av kopplet beroende på vart i huset radiatorn satt. På så sätt slipper jag tömma hela systemet.

Tack för svar!!!!
Så från nedre delen (närmst golvet) där de går upp ska den delen bytas ut mot något stopp alltså? Detta sitter på nedervåningen. Kapa rör? Varför inte stoppa där de går upp? Se bild.

• Röranslutningar nära golvet markerade med rött för fråga om byte vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

jag håller med om ändlock på rören som går upp till kopplet men vad menar du med kapa rör? Det är väl inga rör som behöver kapas om man kör med ändlock eller missar jag ngt nu?

När jag gjort liknande övningar hemma tagit bort/satt dit radiatorer har jag inte tömt hela systemet. Det brukar räcka att stänga av pannan och sen ha en hink under (iaf. i mitt system), det brukar komma ett par liter när man skruvar av kopplet beroende på vart i huset radiatorn satt. På så sätt slipper jag tömma hela systemet.
A Azerty skrev:
Tack för svar!!!!
Så från nedre delen (närmst golvet) där de går upp ska den delen bytas ut mot något stopp alltså? Detta sitter på nedervåningen. Kapa rör? Varför inte stoppa där de går upp? Se bild.
Rören upp till koppel är klämd mot koppel.
Så om man tar bort element så har man en mutter och klämring som sitter fast på röret.
Alt att man hittar en rak rörkoppling som passar i mutter och sen lock på den

D dthompa skrev:
Helt rätt köp ett rörstopp och sätt på dom två rören.

typ denna [länk]
Där ser man. Helt rätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.