Behöver ta bort ett element i hallen i vårt radhus. Ska installera garderober så det kan inte stå kvar. Men vi har ett till lite mindre 1,5m bort längre in som jag tror ändå räcker. Osäker om man måste koppla bort vattnet eller om det räcker att stänga av värmen till elementet och sätta dit någon slags koppling? Går det fast rören ser ut som de gör?
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Hej,allexx skrev:
jag håller med om ändlock på rören som går upp till kopplet men vad menar du med kapa rör? Det är väl inga rör som behöver kapas om man kör med ändlock eller missar jag ngt nu?
När jag gjort liknande övningar hemma tagit bort/satt dit radiatorer har jag inte tömt hela systemet. Det brukar räcka att stänga av pannan och sen ha en hink under (iaf. i mitt system), det brukar komma ett par liter när man skruvar av kopplet beroende på vart i huset radiatorn satt. På så sätt slipper jag tömma hela systemet.
Henkan Sundberg skrev:
Hej,
jag håller med om ändlock på rören som går upp till kopplet men vad menar du med kapa rör? Det är väl inga rör som behöver kapas om man kör med ändlock eller missar jag ngt nu?
När jag gjort liknande övningar hemma tagit bort/satt dit radiatorer har jag inte tömt hela systemet. Det brukar räcka att stänga av pannan och sen ha en hink under (iaf. i mitt system), det brukar komma ett par liter när man skruvar av kopplet beroende på vart i huset radiatorn satt. På så sätt slipper jag tömma hela systemet.
Rören upp till koppel är klämd mot koppel.A Azerty skrev:
Så om man tar bort element så har man en mutter och klämring som sitter fast på röret.
Alt att man hittar en rak rörkoppling som passar i mutter och sen lock på den
Klicka här för att svara