3 219 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Golvvärme trasig i ett rum?
Nyinflyttad. Nu när det blivit kallt märker vi att golvvärmen i vardagsrummet inte verkar funka. Iskallt, medan golvet i alla andra rum är behagligt ljummet. Termostaten i vardagsrummet är på max. Röret i själva centralen för vardagsrummet är kallt. Inget som tyder på fel i form av röda lampor eller felmeddelanden i centralen. Den ska ha kontrollerats i samband besiktningen.
Kan jag som lekman göra något? Lufta rören? Eller bara ringa rörmokaren?
Kan jag som lekman göra något? Lufta rören? Eller bara ringa rörmokaren?
Ring röris
Röris sa att jag skulle testa skruva av hatten på röret till vardagsrummet i centralen. Så jag testar väl det. Trodde det bara var en plastkåpa men den gör alltså att flödet ökar? Någon som kan förklara det tekniska? Röris var lite stressad så iddes inte fråga, skulle göra detta och återkomma om 2 dagar om det fortfarande var kallt.P Putte 9497 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Antar att du har vattenburen golvvärme...?
Testa att dra ner termostaterna i alla rum , förutom i ditt kalla v-rum, där ställer du den på max. Då tvingar du flödet att gå genom den kalla slingan.
Innan du gör detta, kolla att "piggen" på v-rummets slinga (på golvvärmefördelaren) flexar fint upp/ned. Ibland fastnar de i ned efter sommaren dvs avstängd.
Testa att dra ner termostaterna i alla rum , förutom i ditt kalla v-rum, där ställer du den på max. Då tvingar du flödet att gå genom den kalla slingan.
Innan du gör detta, kolla att "piggen" på v-rummets slinga (på golvvärmefördelaren) flexar fint upp/ned. Ibland fastnar de i ned efter sommaren dvs avstängd.
Jag skruvade loss hatten på v-rummet igår kväll och piggen flexar fint. Kände inom någon timme att röret blev varmt. I morse (hatten av under natten) är jag ganska säker på att golvet var varmare, dvs inte iskallt som förut, men ska kolla ikväll igen för att utesluta placebo.I InsidersUnited skrev:Antar att du har vattenburen golvvärme...?
Då ser jag två fortsatta steg:
1) skruva på en annan hatt (från ett rör där det fungerar idag) på v-rummet. Funkar det då måste hatten till v-rummet vara trasig och måste bytas
2) enligt ditt förslag ovan, maxa termostaten i v-rummet och nolla alla andra, med originalhatten för v-rummet påskruvad. Men vad kan jag dra för slutsats då egentligen?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Man kan ju se på ställdonet(=hatt) om det rör sig, har ofta en färg/eller knapp på ovansidan som aktuerar med ca 5 mm/3 minuter. Eller kan du sticka in ett skjutmått i det och markera var det börjar/slutar när man vrider rumstermostaten. Låt donet vara av och se så att golvet verkligen blir varmt, bor du i södra sverige med plusgrader så tänk på att det bara skickas ut 25-30 c vatten just nu, räcker för att hålla huset varmt men inte för att få "känslan av varma golv".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden