@
L Ludde76 skrev:
Mycket märklig kommentar när båda jag och flera med mig just skrivit att det räcker alldeles utmärkt för oss. Anser du att vi ljuger?
Beror antagligen på olika erfarenheter - här uppe i norr har vi kalla vintrar!

@ @ndreas skrev:
Beror antagligen på olika erfarenheter - här uppe i norr har vi kalla vintrar!
Nu bor ju TS i när närheten av Norrköping......
Att då påstå något som baseras av erfarenheter av att bo i norra delarna av landet är ju inte helt relevant.

Nu menar jag inget illa, bra med olika erfarenheter/åsikter, det är ju hela vitsen med ett forum. Blev bara kanske lite förvirrande för TS när den ena säger att det går fint utan värme medans den andra säger att det inte gör det. Men som sagt, alla har olika förutsättningar.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
På vilket sätt skulle en luft/luft vara värdelöst? Att installera ett vattenburet system på övervåningen i ett 1,5-plans hus betalar sig aldrig. Fördelarna med luft/luft är flera bla AC-funktionen på sommaren som är guld värd.
När värmen behövs som mest ger luft/luft som sämst och med lägst COP. Att ha det som enda värmekälla på en övervåning om man vill säkerhetsställa hög komfort vid DUT vore ingen bra ide. En luft/luft är ett komplement till en annan värmekälla som direktel osv men aldrig som enda värmekälla. Sitter det dessutom innegivare till bergvärmen kan du hamna i läget där luft/luft pumpen tar överhand över värmen och stänger av bergvärmen och systemets verkningsgrad sjunker med högre förbrukning som följd. Luft/luft värmepumpar är jättebra i fritidshus, hus med direktel osv men att blanda in en luft/luft när det finns ett bergvärmesystem är totalt bortkastat. Köper resonemanget med kyla på sommaren men skillnaden mellan att låta en installatör dra upp två extra isolerade PEX-rör och montera en fläktkonvektor och köra frikyla kontra låta kompressorn i en luft/luft producera kyla är försumbar.

Ett golvvärmesystem dimensioneras ofta rent schablonmässigt för att leverera en effekt på 50w/m2 golvyta vid ett Delta T på 5K. Räkna totala golvytan * 50w/m2 så får du en indikation på en avgivna effekten från systemet. Ta sen din boyta och multiplicera med ca 40w/m2 (om huset är byggt 2014) så ser du effekten som saknas för att hålla komfort vid DUT. Högst sannolikt kommer du fram till att en eller två radiatorer på övervåningen räcker långt. Alternativt en fläktkonvektor som du kan ansluta både mot värme och mot kyla. Du kommer ha en mycket högre verkningsgrad än med en luft/luft

stfnlndbld stfnsbrt skrev:
Hej,

vi går i tankarna att köpa ett mindre villa som är byggd 2014. Huset står på en bergkulla och har bergvärme med golvvärme i planvåning. I övre våning (tackvåning, huset har "1,5" våningar) är det bara en braskamin installerad. Vi tänker användar övre våning också som sov/lekrum för våra barn, så länge var det en äldre par som bodde i huset vilket verkade inte så riktig använda den övre delen av huset regelbundet. Vi är lite skeptiskt angående uppvärming, kanske lite jobbigt att behöva elda hela tiden unter vintern. Huset har en Energideklaration "B" just nu.

Mina frågor är:

1) Brukar man bygga så?

2) Kan golvvärme från planvåning räker att det blir tillräckligt varmt?

3) Hur kan vi kolla om det skulle vara möjligt att använda hela bergvärmsystemet också för att värma upp en större utrymme till exempel gentemot att installera en element eller två i övre våningen.

4) Hur skulle ni löser det och hur skulle ni tänker skulle det påverkar själva priset? Pratar vi om större kostnadsfaktorer?

Ursäkta för min dålig svenska, är från Tyskland.

Tack för all input,

Vänliga Hälsingar
Stefan
Inga problem troligen!
Orsaken är att du inte behöver tillägsvärme uppe!!
Jag hade köpt en luftvärmepump då den kan kyla sommartid och kompletera vintertid!

Kan bara ge ett tips. På byggritningen våran skulle det inte vara någon isolering i mellanbjälklaget. Konstigt tyckte vi och slängde i en 5cm isoleringsmatta för "ljudisoleringens skull. Undrar alltid om vi skulle låtit bli det då golven på övervåningen antagligen hade varit varmare och värmen från nedervåningens golvvärme stigit upp genom golvet lättare då.

S skogstomten skrev:
Kan bara ge ett tips. På byggritningen våran skulle det inte vara någon isolering i mellanbjälklaget. Konstigt tyckte vi och slängde i en 5cm isoleringsmatta för "ljudisoleringens skull. Undrar alltid om vi skulle låtit bli det då golven på övervåningen antagligen hade varit varmare och värmen från nedervåningens golvvärme stigit upp genom golvet lättare då.
Intressant! Vad är syftet med isolering i mellanbjälklag? Är det bara för ljudisolering eller fyller det någon annan vettig funktion ?

Tanken var ljudisolering och att ha svalare på övervåningen då vi har stor täljstenskamin (Typ 1,3ton Tuulikivi direkt under ett av sovrummen) MEN vi sabbade antagligen att det SKA gå viss/lämpligt med värme upp genom mellanbjälklaget.

Det hade nog inte hjälpt så mycket. Ur värmeisoleringssynpunkt är det längs ytterväggarna det är relevant

Johannes Carlsson: Tror du missförstod vi tänkte nog mest isolera BORT så att inte för mycket värme från Kaminen skulle gå rakt upp genom golvet till övervåningen och skapa för varmt sovrum.

S skogstomten skrev:
Tanken var ljudisolering och att ha svalare på övervåningen då vi har stor täljstenskamin (Typ 1,3ton Tuulikivi direkt under ett av sovrummen) MEN vi sabbade antagligen att det SKA gå viss/lämpligt med värme upp genom mellanbjälklaget.
Ah ok! Anledningen till min fråga är att jag om ett par år kommer ta bort ett innertak och isolering i ett mellanbjälklag (ska flytta väggar och vill göra om taket då). Eftersom isoleringen kommer rasa ner (kutterspån) så är frågan om jag ska ersätta den alls. Hade tänkt lägga träfiberisolering i form av skivor men det kanske är onödigt? Att värmen kommer upp är skönt (om jag skippar isoleringen), dock kommer jag nog störa mig på ljud. Vardagsrum på undervåningen, sovrum på övervåningen....

S skogstomten skrev:
Johannes Carlsson: Tror du missförstod vi tänkte nog mest isolera BORT så att inte för mycket värme från Kaminen skulle gå rakt upp genom golvet till övervåningen och skapa för varmt sovrum.
Jag förstod vad du menade. Hade du skippat isoleringen hade det ändå inte kommit upp väldigt mycket mer värme.

Som ljudisolering är tunga och lösa material som fyller ut bra. T.ex. sågspån och sand är bra om man klarar nedböjningen.

C claym skrev:
Ah ok! Anledningen till min fråga är att jag om ett par år kommer ta bort ett innertak och isolering i ett mellanbjälklag (ska flytta väggar och vill göra om taket då). Eftersom isoleringen kommer rasa ner (kutterspån) så är frågan om jag ska ersätta den alls. Hade tänkt lägga träfiberisolering i form av skivor men det kanske är onödigt? Att värmen kommer upp är skönt (om jag skippar isoleringen), dock kommer jag nog störa mig på ljud. Vardagsrum på undervåningen, sovrum på övervåningen....
Ska du både sova och titta på tv samtidigt?

P Pappa1986 skrev:
Hehe inte jag, men barnen lär väl sitta och uggla framför tvn när de blir äldre och då kanske jag vill sova

• Haha
Pappa1986
  • Laddar…
kulle
P Pappa1986 skrev:
Gör inte alla det ? :sleep::giggle:

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.