Ett av elementen på övervåningen blir inte varmt. Jag har luftat och tagit lös termostat men varmvatten verkar inte ta sig upp till termostaten. Jag börjar fundera om något är felinställt i kopplingen till elementet. Vet dock inte om det går att justera. Tog av ena änden för jag trodde det skulle finnas en justeringskruv men framgår inte tydligt för mig hur det går att justera och vilket verktyg ska man ha?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rören är varma där det kommer upp men annars så blir det kallare ju närmare termostaten man kommerär. Jag antar att det är ett enrörssystem. Är inte säker på skillnaden mellan systemen men det är ett rör som går in och ett som går ut från samma kopplingspunk/element. Alla andra element i huset är varma.
Känner inte någon större skillnad vilket av rören som kommer upp som är varmast.
Låter som ett ett-rörssystem.
Går det att trycka in stiftet i ventilen och att det fjädrar tillbaka?
Dra inte i stiftet med tång om det sitter fast. Fortsätt tryck upprepade gånger.
Knacka på ventilhuset lite lätt med en liten hammare eller träklubba.
Går det att trycka in stiftet i ventilen och att det fjädrar tillbaka?
Dra inte i stiftet med tång om det sitter fast. Fortsätt tryck upprepade gånger.
Knacka på ventilhuset lite lätt med en liten hammare eller träklubba.
Det går att trycka in och det fjädrar tillbaka. Sticker ut lika mkt som på dom andra elementen. Ska prova knacka. Menar du på huset där termostaten sitter eller kopplingen nertill ?S Stegatorparn skrev:
Själva kopplet är för ett-rörs-system, man ser strecket för bypassen.
Hur ser det ut på dina andra koppel?
Det ”måste alltid” vara två rör till alla element, framledning & retur, på vissa gamla element så går ena röret inne i det andra röret.
Vid ettrörssystem så ligger elementen i serie efter varandra, alltså framledningen går in i första elementet - ut å vidare till nästa osv, från sista elementet går returen tillbaka till pannan.
Vid tvårörssystem så ligger elementen parallellt med varandra, alltså framledningen delas, varje förgrening går till ett element å utloppet från varje element går ihop å vidare tillbaka till pannan.
Hur ser det ut på dina andra koppel?
Det ”måste alltid” vara två rör till alla element, framledning & retur, på vissa gamla element så går ena röret inne i det andra röret.
Vid ettrörssystem så ligger elementen i serie efter varandra, alltså framledningen går in i första elementet - ut å vidare till nästa osv, från sista elementet går returen tillbaka till pannan.
Vid tvårörssystem så ligger elementen parallellt med varandra, alltså framledningen delas, varje förgrening går till ett element å utloppet från varje element går ihop å vidare tillbaka till pannan.
Har det fungerat eller är det ett nytt montage ? Ta en stor insex och skruva in den vita i kopplet till ca 20 % , känn på röret upp när värmen kommer, skruvar du in för mycket får dom element som kommer efter mindre värme, så det är en balansfråga
Vi köpte huset för drygt ett år sedan men det va så när vi flyttade in. Så är osäker om det alltid varit så . Rören och kopplingarna ser ut att vara nyare än huset.J jonaserik skrev:
Kommer det inte heller något vatten när du luftar så har du för lågt tryck.Tummen_mittihand skrev:
Då ska du inte ställa upp hastigheten på cirkulationspumpen utan då du behöver kolla vad du har för tryck i radiatorkretsen.
Det gör du vid pannan/fjärrvärmecentralen/etc.
Vad har du för värmekälla?
Öka trycket i systemet, ska ligga på mellan 1 - max 1,5 bar, lufta därefter radiatorn.Tummen_mittihand skrev:
Ett av elementen på övervåningen blir inte varmt. Jag har luftat och tagit lös termostat men varmvatten verkar inte ta sig upp till termostaten. Jag börjar fundera om något är felinställt i kopplingen till elementet. Vet dock inte om det går att justera. Tog av ena änden för jag trodde det skulle finnas en justeringskruv men framgår inte tydligt för mig hur det går att justera och vilket verktyg ska man ha? [bild]
[bild] [bild]
Har själv samma problem, fått lufta 3 ggr på 2 veckor... Vet ej om det kan vara så mycket luft i rören eller om det är något annat som är fel.
Klicka här för att svara