Kan det vara något med shunten eller värmeväxlare som är dåliga? Kan det vara därför det pumpar ut värme i elementen hela tiden?
Testade köra växlare manuellt och det låter som den öppnar/stänger. Men shunt bara klickar till. Vet inte riktigt vad shunt gör eller hur man ser om det fungerar?
Testade köra växlare manuellt och det låter som den öppnar/stänger. Men shunt bara klickar till. Vet inte riktigt vad shunt gör eller hur man ser om det fungerar?
Cirkulationspumpen till hålet måste stå still sannolikt för att värmepumpen står still. Som flera nämnt tycks det vara elpatronen som värmer på rejält av någon anledning. Fel är det oavsett. Lös det innan du försöker justera in systemet. Hur det bör göras och vilka givare som ska finnas och var tycks det finnas duktigt blandade uppfattningar om. Men alla kan nog vara översens om att flera av dina temperaturer är orimliga. Det handlar inte bara om taskig justering av radiatorer.
Vad är det för modell?
Jag gissar att växelventilen inte funkar så den försöker värma varmvattenberedaren hela tiden men värmen läcker ut i värmesystemet.
Shunten använd förmodligen bara när det är så kallt att det behövs eltillskott.
Jag gissar att växelventilen inte funkar så den försöker värma varmvattenberedaren hela tiden men värmen läcker ut i värmesystemet.
Shunten använd förmodligen bara när det är så kallt att det behövs eltillskott.
Mycket riktigt så var det elpatronen som låg på hela tiden. Jag körde bara på värmepump men eftersom reläet va kasst så låg det på hela tiden och höjde värmen rejältJ jonaserik skrev:Har du manualen för den,i den kan man stänga av ändra temp på VV , kan du ta bort fronten och öppna så att reläkortet syns, det är säkert så att relän/kontaktor har fastnat i tilläge, går att koppla ur ganska lätt, hur mycket kan du om EL, är det något av dom små reläna som sagt upp sig, kostar dom på kortet ca 50kr styck, bytes av en med lödvana lätt och en kontaktor ca 500kr, bra mycket billigare än ett nytt kort som dom alltid vill sälja. Pris för ett nytt kort har jag inte fått fram, men säkert flera tusen.
J jonaserik skrev:
Vanliga standard Omronrelän , finns för ca 50 kr att köpa, bara söka på Omron ( typ XXX) så kommer du att hitta hur mycket som helst, viktigt är att rätt spänning är på dom, troligtvis 24 VDC , jämför priserna kan skilja en del. Att löda är inget problem för en med lödkolv i handen. Hade du varit närmare så har jag ett dussin
Klicka här för att svara




