Hej alla kunniga personer Jag flyttade till en villa för ca 3månader sedan. Ett hus på 150kvm med bergvärme. Sitter element med termostater i varje rum. Men nu till min fråga. Jag har skitsvårt att få en jämn temperatur inomhus. När det va kallt ute så hade jag svårt att få varmt i vardagsrummet(stora fönster där). Men nu när det är varmt ute och solen ligger på så är det jättevarmt. Även om det är 26grader i rummet så pumpar det värme till elementen? Samma gäller badrummet där jag har en stor handdukstork. Nästan 28 grader där inne Skruvar jag ner termostaten så är det ändå varmt. Stänger jag termostaten helt så får jag larm om hög retur + att det inte kommer värme till några av dom andra elementen i huset..
Dragit ner värmekurva från 44 till 38.
Några andra värden jag kan ändra på min thermia diplomat
 
Får du larm om du stänger ned termostaterna bara i de rum som är för varma?
 
H handyandy skrev:
Hej alla kunniga personer Jag flyttade till en villa för ca 3månader sedan. Ett hus på 150kvm med bergvärme. Sitter element med termostater i varje rum. Men nu till min fråga. Jag har skitsvårt att få en jämn temperatur inomhus. När det va kallt ute så hade jag svårt att få varmt i vardagsrummet(stora fönster där). Men nu när det är varmt ute och solen ligger på så är det jättevarmt. Även om det är 26grader i rummet så pumpar det värme till elementen? Samma gäller badrummet där jag har en stor handdukstork. Nästan 28 grader där inne Skruvar jag ner termostaten så är det ändå varmt. Stänger jag termostaten helt så får jag larm om hög retur + att det inte kommer värme till några av dom andra elementen i huset..
Dragit ner värmekurva från 44 till 38.
Några andra värden jag kan ändra på min thermia diplomat
Det brukar vara problem med att ha termostater på elementen med VP!
Ett är att termostaterna börjar reglera och då VP reglerar efter returen och utetemperaturen så blir det larm och VP stänger för skydda mot för varm retur!

Det man brukar göra är att ta bort alla termostater på elementen sätta manuella ventiler och reglera in kurvan när man fått en kurva som är hyfsad så kan man manuellt ställa rummen ett efter ett med hänsyn till sol och annat ...
Till sist kan man prova med termostatventil i det värsta rummet och ställa termostaten på några grader övertemp sedan ett till ...
För att inte lösa ut tempskyddet bör de kallare rummen inte ha termostater utan VP pumpen får reglera på diff mellan retur och utetemp obs se till att VP mäter utetemperaturen i norrskugga och i lä
 
H hempularen skrev:
Får du larm om du stänger ned termostaterna bara i de rum som är för varma?
Ja, räcker jag stänger ned 1 element så får jag larm
 
Är det farligt med att ha en hög retur? Ser att man kan ändra graderna på när den varnar. Vad brukar det värdet vara inställt på?
 
H handyandy skrev:
Är det farligt med att ha en hög retur? Ser att man kan ändra graderna på när den varnar. Vad brukar det värdet vara inställt på?
Man kan skada kompressorn främst gäller det när elpatroner kör legionella säkerhet och värmeskyddet inte fungerar ok... lyssna med din VP leverantör om hur de skyddar din VP
 
Hur gammalt är värmesystemet? Äldre radiatorer som har större genomströmning behöver strypas, speciellt som de sitter nära värmepumpen. Utgår från två-rörsystem nu.
Merparten av våra radiatorer är från 60 och måste strypas, finns ingen fast strypning på returen så får du som noterats tidigare sätta in en vanlig ratt och strypa tillflödet så du får en bra temperaturskillnad mellan inkommande vatten och utgående.
Och kontrollera vilken hastighet som cirkulationspumpen i värmekretsen har, för hög hastighet kan också göra att vattnet cirkulerar för snabbt.
Helst ska den intrimningen göras under vinterperioden när värmen behövs.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Ja det är riktigt att äldre element har ofta för hög genomströmmning det orsakar problem med termostatventiler som då stänger elementen och skickar allt varmvatten tillbaka till VP som då larmar..
Cirkulationspumpen bör du ha på lägsta hastighet när du söker vilken värmekurva du har i ditt hus!
Som jag beskrev tidigare i tråden
 
Om temperaturen styrs via en utegivare är det den som ska styra. Då ska du låta bli att styra temperaturen med termostaterna i rummen. Då blir det knas i systemet.

Om den inte har en utegivare skulle jag rekommendera att du låter en Thermia-installatör komma och hjälpa till att kalibrera systemet så pumpen går effektivt.
 
Huset är byggt - 81.Så rören och elementen är nog från - 81. Och det är 2 rörsystem som du skrev. Känns som det är lite klurigt att få rätt på allt En massa justerande innan man är nöjd. Ändrar ni kurvan från sommar - vinter?
 
Skaffa innegivare till värmepumpen.
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skaffa innegivare till värmepumpen.
Är det bra med inegivare? Vilket rum sätter man den i?
 
Var precis nere och tittade pannan. Skruvade ner handdukstork igårkväll. När jag vaknade var det inte 28grader där längre. Nu låg det på 21. Men som jag sa innan så varnar den för hög retur. Tog några bilder. Framledning på 88grader?!
 
  • Digital display of a heating system showing high temperature warning with control buttons.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en värmepanna som visar höga temperaturer, med returtemperatur varning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsdisplay med temperaturinställningar som visar hög framledningstemperatur på 88 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H handyandy skrev:
H Ändrar ni kurvan från sommar - vinter?
Nej.
Du kan däremot ändra "önskad" temp från t. ex. 20 grader vinter till 19 grader om du får mycket tillskottsvärme av solen dagtid på våren men fortfarande kalla nätter.

Men grunden är att först justera värmesystemet tillsammans med VP.
Och göra det systematiskt.
 
För mig är siffrorna i bild två heltokiga.
Både värme in/ut och brine in/ut.
Även om pumpen står stilla.
Men har en äldre Thermia Villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.