1 949 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Välja värme och varmvattensystem
Ska bygga hus i Skaraborg. Huset kommer vara ca 70 m2 med ett sovloft på ca 20m2(av markplanet). Det kommer ligga på platta med golvvärme. I framtiden ska även ett garage/verkstad på 30m2 värmas. Där är det viktigt att kunna kontrollera luftfuktighet och temp(snickeri). Kanske även attefall och friggebod längre fram.
Kontext naturen: ligger på rullstensås med 2-3m till berg enligt SGU.
Jag skulle villja ha ett system som fixar allt detta med en bra framtida månadskostnad. Vill inte köpa in för mycket el så man skulle klara sig bra även vid höjda priser i framtiden. Vad kan ni rekommendera för lösning?
Har budget på ca 150k.
Kontext naturen: ligger på rullstensås med 2-3m till berg enligt SGU.
Jag skulle villja ha ett system som fixar allt detta med en bra framtida månadskostnad. Vill inte köpa in för mycket el så man skulle klara sig bra även vid höjda priser i framtiden. Vad kan ni rekommendera för lösning?
Har budget på ca 150k.
Jag har kollat en del på det och känner att det borde vara en bra lösning. Men blev osäker om det ryms i budgeten då några sagt att kostnaden för borran inte ingår i beräkningar jag sett på 120-150k för berg VP. Men det låter ju sjuktV Vector skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Typ en Nibe F1255-6 bergvärmepump skulle passa bra där säkert. Vill du ha lite lägre investering så är en Luft-Vatten värmepump alternativet men då får du utedelen..
Mycket tomt så skulle jordvärme funka, eller sjövärme om det finns vatten i anslutning
Mycket tomt så skulle jordvärme funka, eller sjövärme om det finns vatten i anslutning
Tänk på isofall du tar en vp att du inte tar en för liten om du nu i framtid vill utöka värmebehovet. Borrar du så kan du ju köra frikyla på kåken på sommaren som kan vara en bra grej att tänka på. Ta in nån offert så ser du var priserna ligger på. Sitter och tittar på en offert nu på en ctc gsi 12 med 180m borrhål och den är på lite drygt 150 tusen med rot.
Klicka här för att svara