Hej.
Jag ska byta ett par komponenter i systemet. Och när jag ändå har tappat av vatten så tänkte jag passa på att koppla loss tryckkärlet och fylla på luft.
Vad jag har läst så ska man fylla på luften först sen släppa på vattnet, detta gjordes inte när tryckkärlet installerades.
Då fylldes luften på sist.
Det jag vill ha hjälp med/frågor om är:
När jag har monterat tillbaks tryckkärlet och fyllt på luft (0.5bar) i kärlet ska jag öppna kulventilen till kärlet då eller vänta tills jag har toppfyllt systemet med vatten?
Nästa fråga är angående vatten sidan.
När jag toppfyller systemet ska jag väl ha högsta punkten öppen tills vatten kommer där?
Här är min högsta punkt i systemet:
När det kommit vatten ur där stänger jag kulventilen så är systemet då toppfyllt?
Nästa och sista frågan är vattentrycket man ska ha på vattensidan.
Fyller jag på med vatten när systemet är stängt för att få tryck i systemet? Och vilket tryck bör man ha?
Tacksam för hjälp!
Jag ska byta ett par komponenter i systemet. Och när jag ändå har tappat av vatten så tänkte jag passa på att koppla loss tryckkärlet och fylla på luft.
Vad jag har läst så ska man fylla på luften först sen släppa på vattnet, detta gjordes inte när tryckkärlet installerades.
När jag har monterat tillbaks tryckkärlet och fyllt på luft (0.5bar) i kärlet ska jag öppna kulventilen till kärlet då eller vänta tills jag har toppfyllt systemet med vatten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa fråga är angående vatten sidan.
När jag toppfyller systemet ska jag väl ha högsta punkten öppen tills vatten kommer där?
Här är min högsta punkt i systemet:
Logga in
Skapa konto
När det kommit vatten ur där stänger jag kulventilen så är systemet då toppfyllt?
Nästa och sista frågan är vattentrycket man ska ha på vattensidan.
Fyller jag på med vatten när systemet är stängt för att få tryck i systemet? Och vilket tryck bör man ha?
Logga in
Skapa konto
Tacksam för hjälp!
Huset är på 86kvm, enplans med vind.Åsa Lund skrev:
Är det upp till knock du menar?
Men om jag pumpar upp tryck i tryckkärlet med avtappningsventil öppen och sen stänger ventilen har jag väl inget tryck kvar i systemet/vattensidan?
Bästa svaret
Så som det ser ut på bilden har du alla förutsättningar rätt att kunna testa/justera lufttrycket närsomhelst och du behöver inte lossa/montera ner något. Stäng kulventilen och koppla en slang mot avtappningen innan du öppnar den så du slipper vattenspill där. Sen kan du justera lufttrycket via ventilen under svarta plastlocket. I ditt fall inget problem med ca 0.5 bar som du nämner. Gå tillbaks genom att stänga avtappningen och öppna kulventilen. Detta är lämpligt att du gör innan du börjar fylla upp systemet igen efter dina jobb.Kluven skrev:
Det är ett bra sätt och guldstjärna om du har möjlighet till det och gör så kan spara lite annan luftning senare om inte annat.Kluven skrev:
I ditt fall och om du lägger luften kring 0.5 bar kan du fylla systemet kallt till säg 0.8 bar som rimligt då får du bra nytta av volymen på det upp till öppning 1.5 bar på säkerhetsventilen.Kluven skrev:
(Om du följer forumet i de här delarna lite ska du tänka på att det närmast är en dödssynd enligt tex Calore och vvs_facit m.fl att du hempular med detta nästan lika illa som om det vore el.)
Tack för bra svar! Jag har en säkerhetsventil på 1.5bar. Det roliga är att stans största rörfirma som var här en gång tyckte att jag kunde ta bort den.....GK100 skrev:
Så som det ser ut på bilden har du alla förutsättningar rätt att kunna testa/justera lufttrycket närsomhelst och du behöver inte lossa/montera ner något. Stäng kulventilen och koppla en slang mot avtappningen innan du öppnar den så du slipper vattenspill där. Sen kan du justera lufttrycket via ventilen under svarta plastlocket. I ditt fall inget problem med ca 0.5 bar som du nämner. Gå tillbaks genom att stänga avtappningen och öppna kulventilen. Detta är lämpligt att du gör innan du börjar fylla upp systemet igen efter dina jobb.
Det är ett bra sätt och guldstjärna om du har möjlighet till det och gör så kan spara lite annan luftning senare om inte annat.
I ditt fall och om du lägger luften kring 0.5 bar kan du fylla systemet kallt till säg 0.8 bar som rimligt då får du bra nytta av volymen på det upp till öppning 1.5 bar på säkerhetsventilen.
(Om du följer forumet i de här delarna lite ska du tänka på att det närmast är en dödssynd enligt tex Calore och vvs_facit m.fl att du hempular med detta nästan lika illa som om det vore el.)![]()
Men dom förstod inte heller att pannan behövde ett arbetstryck heller..
Klicka här för att svara