Jag har testat att löda kopparrör för första gången. Det är i källaren till radiatorerna i huset så skulle nått gå fel så är det inte katastrof.
Några grundläggande frågor dock (jag kan principen, göra rent rent rent och på med fluss och inte för mycket lod).
Om om man har flera skarvar nära varandra, tex ett rör som går in i en T koppling, vidare till en 90gradare och två andra rör osv osv så har jag försökt att löda allai ett svep för att undvika att värma upp en gammal lödfog som man ju riskerar att göra om ska löda en ny skarv cm ifrån en gammal. Är det rätt tänkt?
"Problemet" i det aktuella fallet va ju dock att den första skarven som fick löd på sig förblev uppvärmd i någon halvminut tills jag betat av alla skarvar. Är detta ett problem?
Om det nu mot förmodan är någon skarv som läcker vid installationen är det bara att tömma systemet på vatten och löda pånytt på plats? Problemet med att värma nära andra lödfogar uppkommer då igen
Några grundläggande frågor dock (jag kan principen, göra rent rent rent och på med fluss och inte för mycket lod).
Om om man har flera skarvar nära varandra, tex ett rör som går in i en T koppling, vidare till en 90gradare och två andra rör osv osv så har jag försökt att löda allai ett svep för att undvika att värma upp en gammal lödfog som man ju riskerar att göra om ska löda en ny skarv cm ifrån en gammal. Är det rätt tänkt?
"Problemet" i det aktuella fallet va ju dock att den första skarven som fick löd på sig förblev uppvärmd i någon halvminut tills jag betat av alla skarvar. Är detta ett problem?
Om det nu mot förmodan är någon skarv som läcker vid installationen är det bara att tömma systemet på vatten och löda pånytt på plats? Problemet med att värma nära andra lödfogar uppkommer då igen
Jag har inte upplevt problem vid återuppvärmning. Att inte fuska med rengöringen är nog en viktig del. Jag kör meden scotsprite svamp, det funkar bra.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Nu ser jag på bilden att du har fluss så då antar jag att du mjuklöder? Då tycker jag verkligen du ska kosta på dig några testskarvar. Löd dom "som vanligt" och sen sågar du upp skarven diagonalt och kollar att du får bra sammanfogning hela insticket.
Hårdlödning är bra mycket enklare.
Hårdlödning är bra mycket enklare.
Gasolbrännare räcker bra för mjuklödning, rengörning av röret och i muff går bra med scossprite som river bra ( blankt ska det vara ) sen en lödpasta ( den som man har från en burk och brun inte så bra ) som är lite speciel,, strykes på alla delar, värmes på och och tenn lägges mot och smälter, det sugs in direkt i skarven, kolla bara att det har sugit in runt om, mest på lite grövre rör 20 mm och uppåt, får inte röras en tiondel innan det svalnat
Jag värmer med en liten gasolbrännare. Varmt blir det så det är nog inga problem. Tätt blir det oxå när jag har lött lite enklare delar.
Det jag nojjat mig för är som sagt:
1. när man löder många skarvar samtidigt, finns det risk att man då pajjar tex första lödningen?
2. Är det ok att smälta en gammal fog om man löder en ny för nära?
3. Går att löda om en befintlig fog ifall det skulle läcka i efterhand?
metod för själv lödningen och materialval etc har jag koll på, eller iaf så använder jag av andra rekommenderade (okade) prylar
1. när man löder många skarvar samtidigt, finns det risk att man då pajjar tex första lödningen?
metod för själv lödningen och materialval etc har jag koll på, eller iaf så använder jag av andra rekommenderade (okade) prylar
Det brukar gå bra att löda flera skarvar nära varandra även med hårdlödning, så det löser du säkert med gasolbrännaren också.A Arne999 skrev:Jag värmer med en liten gasolbrännare. Varmt blir det så det är nog inga problem. Tätt blir det oxå när jag har lött lite enklare delar.
Du ska värma på själva muffen på den aktuella rördelen och rikta lågan något ifrån den som redan är lödd. Känn med lodet när det börjar bli tillräckligt varmt så lodet börjar smälta. Värm inte på själva lodet. Försök att flytta lågan något så delen blir jämnvarm.
Nu har jag meckat klart och imorgon ska provtrycka. Om det nu förmodan är nån skarv som läcker, är det då bara att gå på denna pånytt med lite löd (efter att ha tömt systemet på vatten givetvis....
Försöka kan du ju göra. Det kan vara svårt att få till i efterhand.
Klicka här för att svara