Jag är inne på andra sommaren i huset och funderar på vv sommartid.
Just nu är det pellets för vv och uppvärmning och mot sommaren när värmebehovet minskar finns en CTC vvb från 85 typ.
Vi körde med den förra sommaren men undrar om man bör/ska köpa en nyare eller köra på pellets, rent ekonomiskt så att säga, är nyare vvb bättre/effektivare?
Vi är 6 i familjen, älsta barnet 12 och yngsta 6.
/mvh

Första steget bör kanske vara att sätta dit en mätare och se hur mycket el ni gör av med på varmvattnet
Enklast är om den är stickproppsansluten, då duger väl en sån här t.ex , är den ansluten direkt från el centralen måste det till en normapparat.
Då kan ni se hur mycket ni förbrukar en normal sommarmånad och jämföra med pelletsförbrukningen under liknande förhållanden, (om ni inte har någon värme igång).

Ny vvb är knappast bättre om den inte är bättre isolerad, elförbrukningen för att värma vattnet är densamma.

Bra tips tack! nä precis det blir ju samma energi som krävs vare sig den e ny eller gammal.
Ska kolla upp en sån här mätare

Solfångare för varmvatten? Eftersom ni har pellets så antar jag att ni redan har en tank (750 liter kanske?).

Värmepanna i ett pannrum med rörkopplingar och en Ecotec-styrpanel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har tyvärr ingen fristående acc-tank det är inbygt i pannan

Incitament Henkeb20 skrev:
[bild] Vi har tyvärr ingen fristående acc-tank det är inbygt i pannan
Ok, ja då är det kanske inte lika intressant med solfångare eftersom det kommer kräva plats och blir större investering (men jag tycker det är bra att fundera på solfångare, speciellt om man har bioenergi). Ett alternativ om VVB är gammal är att byta till en värmepumpsberedare. Alltså en VVB med inbyggd värmepump. Jag har ingen erfarenhet av det eller vilka investeringskostnader det innebär nu, men det är ju ett sätt att spara en stor del av elkostnaden i alla fall. Som redan nämnts kommer ju en ny vanlig VVB inte att spara något nämnvärt om det inte är väldigt stor skillnad på isolering av tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.