9 844 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Gått på visning, oklart kring uppvärmning
tompax2 skrev:
Fast det är inte sant. Jag skulle bli förvånad om du hittar asbest eller blåbetong i ett hus uppfört på 1910-talettompax2 skrev:
Hahaha, jag glömde ju självfallet "INTE". Det skall vara: "Inte alla gamla hus innehåller asbest eller blåbetong osv.J Johan456 skrev:
Jag skulle vilja påstå att relativt få hus innehåller asbest och blåbetong. Blåbetong skulle jag gissa är än mer ovanligt än asbest.
Ventilationskanaler av asbest är en typisk sådan detalj som även äldre hus ibland har moderniserats med under exempelvis 60-talet, så sådant kan jag dock tänka mig finns en del begravt i även sekelskifteshus. Men jag tror nog inte det är så många hus procentuellt sett.
Redigerat:
Ring mäklaren och fråga, om han inte vet kan han ta frågan vidare till säljaren.Björn96 skrev:
Hej!
Med risk för att det är en idiotfråga. Jag är ny som eventuellt blivande husägare och värmepumpar är en total djungel för mig. Jag var på visning här om dagen och tyckte verkligen om huset. En mindre tegelvilla byggd -63. I informationen anges det väldigt kryptiskt att värmen är "vattenburen från en värmepump".
I källaren står en värmepump som ser tämligen modern ut, samt en gammal (olje?)panna. Självfallet skulle man ha ställt frågor till mäklaren, men på visningen när det var fullt med folk överallt tappade jag helt fokus och glömde helt av det. Står pannan kvar för att värma med el? Eller kan en värmepump inbyggd elpatron?
Jag försöker bara förstå hur det fungerar samt säkerställa att det inte är en väldigt dyr uppvärmning. Driftskostnaderna är angivna till 25.000/år. Bifogar bild från annonsen.
Det där är som några redan sagt en värmepump. En Nibe 1215 eller 1230.
Att den gamla pannan står kvar kan vara för att det var jobbigt att ta ut den, eller som jag själv gjorde att jag lät den stå kvar som reserv.
Synd att dom inte gjutit upp en liten sockel på 7-8 cm att ställa pumpen på
Att den gamla pannan står kvar kan vara för att det var jobbigt att ta ut den, eller som jag själv gjorde att jag lät den stå kvar som reserv.
Synd att dom inte gjutit upp en liten sockel på 7-8 cm att ställa pumpen på
Klicka här för att svara