Jag vet inte hur ska jag förklara detta men det finns ett konstigt ljud
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det låter som impellern i cirkulationspumpen skaver ganska ordentligt mot själva pumphuset(?) Om man drar åt skruvarna för hårt mellan drivmotorsidan och pumphuset kan det t.ex. uppstå. Också osäker på vad DAB har för kvalitet.
Man kan prova att försiktigt lätta lite på skruvarna mellan drivsidan och pumphuset för att se om ljudet minskar något. Börjar det läcka vatten får man snabbt skruva åt igen. Förmodligen är det dags att byta cirkulationspump till en ny.
Vet inte kostnaden med montering men själva pumparna har jag sett ligger mellan drygt 2000 kr upp till ca 4-5000 kr beroende på om de är den gamla typen eller den nya energisnåla och varvtalsstyrda typen.
Redigerat:
Bilden på cirkulationspumpen är ganska mörk så det går inte riktigt att se men de ska sitta skruvar som håller hela drivmotorsidan ihop med pumphuset/baksidan. Det sitter normalt en kraftig o-ring som tätar däremellan. Exempel på en drivmotorsida är: https://jsenergi.com/cirkulationspu...ebrarpump/wilo-drivsida-rs-25-6-laddomat.html
Klicka här för att svara