Hej!
Jag vet inte hur ska jag förklara detta men det finns ett konstigt ljud Värmesystemsinstallation med rör, ventiler och mätare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 437709

Jag tycker det låter som impellern i cirkulationspumpen skaver ganska ordentligt mot själva pumphuset(?) Om man drar åt skruvarna för hårt mellan drivmotorsidan och pumphuset kan det t.ex. uppstå. Också osäker på vad DAB har för kvalitet.

Tack för ditt svar. Kan jag göra nåt själv eller måste jag anlita en vvs- montör?

Man kan prova att försiktigt lätta lite på skruvarna mellan drivsidan och pumphuset för att se om ljudet minskar något. Börjar det läcka vatten får man snabbt skruva åt igen. Förmodligen är det dags att byta cirkulationspump till en ny.

• Gilla
Milonga
  • Laddar…
Hej, ok tack för svaret ska försöka göra som du säger annars måste byta ut den. Vet du hur mycket det skulle kosta?

Vet inte kostnaden med montering men själva pumparna har jag sett ligger mellan drygt 2000 kr upp till ca 4-5000 kr beroende på om de är den gamla typen eller den nya energisnåla och varvtalsstyrda typen.

Redigerat:
Ok, tack så mycket för svaret.
Ha en trevlig kväll.

Hej igen,
Vilka skruvar i bilden kan jag försöka lätta till? Tack för svar.

Ok, det här är överkurs för mig haha men det är det så man lär sig haha. En sista fråga den där röda lampan är det normalt att det lyser rött?

Elpanel med grönt lysande indikatorljus och knappar för justeringar, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen, jag tror jag har lyckats fixat det för tillfället nu låter det mindre och det lyser grönt. Tack för all hjälp.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Slutade den röda lampan att lysa när du lossade skruvarna på pumpen?

Hej, ja det gjorde det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.